onsdag 2 april 2014

Demokratiarbete i fokus just nu

Idag ska samhällslärarna i Vimmerby , Lena Nimhed och jag träffas för att detaljplanera valinformation och skolval i Vimmerby kommun. Valet till Europaparlamentet är ett val som är viktigt för alla att delta i men i synnerhet är det viktigt för alla unga i Vimmerby som kommer att arbeta och leva i ett ännu mer öppet Europa. Många ungdomar från Vimmerby kommer i perioder att arbeta utanför vårt lands gränser och då är Europa en fantastisk möjlighet för att skaffa sig internationella erfarenheter. Europa gör det lätt att arbeta utanför sitt egna lands gränser och den möjligheten skulle jag utnyttja som ung i Europa idag. Min plan var en gång i tiden att arbeta som volontär i Frankrike under ett halvår för att lära mig franska flytande. Det blev aldrig av utan istället valde jag utbyte via International agrikultur exchange association och arbetade på tre olika lantbruk i Australien som nittonåring. Ovärderlig erfarenhet för mig och rekommenderas alla med ett intresse för internationellt utbyte. 

Vimmerbys skolor kommer att delta i skolval 2014 och här kan du läsa mer om det. http://skolval2014.se/turnen/

Imorgon ska jag åka till Stockholm och delta i demokratidagen för Vimmerbys kommunfullmäktiges räkning tillsammans med Helen Nilsson från Kommunstyrelsen.

Jag kommer att delta i seminarium kring hur man kan utveckla demokratin i kommunfullmäktige och det ska bli mycket intressant. Kommunfullmäktigeeredningar har informerats om vid liknande träffar som Leif Carlsson och Leif Larsson deltagit i och nu ska det bli spännande för mig i min nya roll som ordförande för RDB att få möjlighet att lära mig mer om demokratiutveckling samt utbyta erfarenheter med andra kommuner i denna avgörande fråga för kommunen. 

Medborgardialogen är också intressant och här hoppas jag att vi kan göra ännu mer för att uppmuntra medborgarna att exemplevis komma till KF och ställa frågor under åhörarnas frågestund. I april är alla välkomna att ställa sin fråga till någon av ledamöterna. Man kan också lämna medborgarförslag till kommunfullmäktige och det är flera sådana som vunnit bifall senaste åren. Ett är belysning längs hela Borgrundan som ska byggas nu i april månad. En efterlängtad insats som kommer att bidra till folkhälsa och säkerhet för Vimmerbyborna som vill motionera genom att gå, cykla eller jogga denna femkilometersrunda i vacker landsbygdsmiljö i kommunens utsedda hästområde. Nu byggs ytterligare ett ridhus i området så inom en kilometer finns snart fem ridhus. Det är en intensiv hästverksamhet i detta område som startade med Passmarks ridanläggning vid Borg för många år sedan. Nu finns även Ryttargårdens, Bertil Svenssons, Franssons och snart Lennartssons ridanläggning i detta område. Hästverksamhet håller landskapet öppet och många ungdomar vistas här för att utveckla sitt största fritidsintresse. Och här kommer det snart att vara belysning tack vare Lisa Bloms medborgarförslag som beviljades av KF i höstas. Innan dess avslogs samma förslag via en motion från Rein Soovik och Centerpartiet så vi i C firar extra mycket när nu belysningen blir verklighet. Grattis Vimmerby till en upplyst Borgrunda!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar