onsdag 26 mars 2014

Reflektioner

Jag noterar att det skulle finnas 75000 fler företag om det var lika förutsättningar för män och kvinnor att starta och driva företag. Intressant och spännande tanke som Annie Lööf resonerar om när hon föreläser om regelförenkling och jämställdhet i Sverige.

Jag noterar också att styrelser, arbetsplatser , föreningar och partier mm behöver bli mer jämställda. Både kvinnor och män i samverkan skapar mest effektivitet. Tyvärr noterar jag ibland mer motkrafter när kvinnor tar ledarrollen än när män gör det. Många anser det som mer naturligt med en man vid rodret och en kvinna måste ofta prestera så mycket bättre för att få framgång på en ledande position. 

Ledarskap är så intressant tycker jag och noterar att det är en sak att vara chef och en helt annan sak att vara ledare. En chef är en tilldelad position, en ledare är en person som har vunnit medarbetarnas förtroende och lotsar verksamheten framåt med utveckling hos alla medarbetare som mål. Lyhördhet och beslutsamhet i en bra kombination är förutsättningen för ett gott ledarskap och att bygga ett lag med olika kompetenser som stärker gruppens totala prestationer och där det inte läcker energi till onödiga konflikter, rädsla och illojalitet. 

Men det finns inget viktigare än att börja med sig själv och reflektera över exempelvis demokrati och åsiktsfrihet. Här på min blogg skriver jag faktiskt vad jag vill inom lagens gränser. Men är det något som Du som läsare reagerar på så ta kontakt med mig så kan jag få chansen att förtydliga för Dig. Prata med , inte om mig om det jag skriver om det är något som upprört dig. Trist är det om jag långt i efterhand får höra om någon som blivit illa berörd av någon av mina texter. Så vill jag inte ha det. 

Självklart spetsar jag till mina texter ibland och självklart inser jag att många tolkar mina texter fritt och det är bra. Debatt och dialog behövs det mer av för att det till slut ska bli rätt beslut i olika frågor. 

Trygghetsboende debatteras till exempel friskt i Vimmerby nu och jag tror på en bra och långsiktigt hållbar lösning där. Exakt hur den ser ut får framtiden utvisa. Det beror till största delen på ekonomi, som jag ser det. 

En annan sak som debatteras friskt strax norr om Vimmerby är vindkraften och det är intressant att följa allas synpunkter i denna fråga. Oro ska tas på största allvar , tycker jag, samtidigt som jag förstått att oron är som störst före vindkraftsbyggnationer och rädslan för förändring är mycket stor och ska så vara hos människan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar