fredag 21 mars 2014

Landsbygdsutvecklare, nej tack säger KS

Centerpartisterna reserverade sig mot beslutet att avslå min motion om konkret landsbygdsutveckling i Vimmerby kommun. Skälen till avslag skulle jag vilja veta och hur föreningen Astrid Lindgrens hembygd ska använda de kommunala medfinansieringspengarna under 2014. 520 000kr lägger Vimmerby kommun till medfinansiering av landsbygdsprojekt via landsbygdsprogrammet men under 2014 finns ingen strategi antagen av Jordbruksverket så det blir ett mellanår när inga projekt kan medfinansieras. Mitt förslag i motionen bygger på att kommunerna i Astrid Lindgrens hembygd ska öka samverkan med kommunerna vad gäller landsbygdsutveckling. Tolv års erfarenheter av landsbygdsutvecklingsprojekt skulle kunna bidra till ett riktigt effektivt landsbygdsutvecklingsarbete över kommungränserna. Landsbygden i alla kommunerna brottas med samma problem så varför inte arbeta fokuserat i hela regionen med dessa framtidsfrågor och överlevnadsfrågor för landsbygden. Det handlar om fiber, butiken, macken, skolan , näringslivet och alla frågorna kan samordnas effektivt under föreningen Astrid Lindgrens hembygds paraply med kompetenta verksamhetsledaren Christina Thorstensson vid rodret. I Sjuhärad gör man ungefär det som jag beskriver dvs stärker samverkan så att de kan fortsätta med landsbygdsutveckling i samverkan oavsett om de blir utsedda till ett område som ska driva EU-programmet lokalt ledd utveckling. Astrid Lindgrens hembygd har ett behov av att stärka samverkan med sina medfinasiärer anser jag och att öka medlemsantalet som vill arbeta för landsbygdens tillväxt och utveckling i vår region. 

Hultsfred, Oskarshamn och Eksjö är intresserade av sina landsbygder och den dialog som jag haft om min motion med olika personer i deras kommunledningar har varit positiva till att diskutera samverkan. Detta punkteras nu av KS i Vimmerby vilket jag tycker är olyckligt. Inte för mig personligen utan för landsbygden i regionen. Vi skulle verkligen behöva någon som arbetade fokuserat på det sätt som Lotti Jilsmo i Västerviks kommun gör. Om jag räknat rätt så medfinansierar kommunerna med nästan två miljoner år 2014 och dessa får inte användas till projekt. Vad ska de användas till? Utvärdering av förra programperioden borde väl tas ur förra programperiodens pengar? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar