söndag 2 februari 2014

Vart är vi på väg och vad vill vi?

Denna fråga ställer moderaten Inge Teodorsson och beskriver att han vill ha en större befolkning i Sverige för att vi ska kunna finansiera vägar och järnvägar som vi behöver i vårt avlånga land. Han rekommenderar en fördubblad befolkning och hoppas på att vi ska bli 20 miljoner och växa i en lagom takt så att näringslivet hinner expandera i takt med befolkningsökningen. Kloka ord, tycker jag även om jag inte förstår slutknorren på insändaren nämligen att vi ska anfalla Norge om vi växer för fort. 

Vimmerby skulle verkligen behöva fler invånare, tycker jag och jag efterfrågar en dialog med utflyttade Vimmerbybor för undersökningar enligt ungdomsforskare Mats Trondman har visat att ungdomar ofta vill återvända förr eller senare till uppväxtorten. En framgångsfaktor för en kommun i glesbygd är därför att hålla kontakten med utflyttade ungdomar och berätta om allt positivt som händer där hemma. Brevet hemifrån som jag motionerade om på fullmäktige i juni 2013 skulle därför vara så bra att återuppta i någon form. Kultur och fritid har haft motionen på remiss och sagt JA till den. Varför kommer den inte till ett avgörande ? Jag hoppas att den kommer på fullmäktige i februari men då krävs det att den bereds och att KS tar beslut i februari. Hinner vi detta? Brevet hemifrån bör snarast återupptas och min motion bör hanteras av fullmäktige senast i mars tycker jag. Annars är det Skam på torra land! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar