söndag 9 februari 2014

Konkret landsbygdsutveckling i praktiken

Vimmerby har så mycket att erbjuda, tycker jag. Småskalighet och närhet mellan människor och naturen är det största för mig.

Jag deltog i Astrid Lindgrens hembygds strategimöte om framtidens landsbygdsutvecklingssatsning i torsdags och fann att denna region har haft mycket och bra samverkan och att det finns all anledning att fortsätta denna samverkan som är väl etablerad. Små kommuner vinner mycket på omvärldsbevakning och erfarenhetsutbyte anser jag. 

Landsbygdsutveckling i dessa fyra kommuner skulle kunna samordnas så att personer som har ansvaret för kommunernas landsbygdsutvecklingsinsatser skulle kunna vara kopplade till föreningen Astrid Lindgrens hembygd tycker jag. Detta är en ide som vi spånade fram i bilen på väg hem från mötet. Det var Lena Dahl, Jacob Käll och Hillevi Helmfrid som delade dessa visioner med mig. 

Alla fyra kommunerna har behov av landsbygdsutvecklare. Landsbygdsberedningen i Vimmerby bjöd in Lotti Jilsmo som har den tjänsten i Västerviks kommun och man kan konstatera att hon gör ett fantastiskt arbete med Västerviks landsbygder men hon är ensam i sitt arbete. Jag tror att flera kommuners landsbygdsutvecklare skulle kunna hitta stora samverkansmöjligheter genom att några dagar i veckan dela arbetsplats och mötas i gemensamma diskussioner om vad man kan göra för att utveckla kommunernas landsbygder. Förbättringsvandringar arbetar såväl Kalmar som Västerviks kommuner med och det är genomfört en sådan i Överum under Lottis ledning. Det går till så att ett antal av kommunens tjänstemän vandrar tillsammans med frivilliga ur ortsbefolkningen för att identifiera förbättringsförslag. Det kan vara skyltar som är felaktiga eller saknas. Det kan vara behov av renoveringar, parkskötsel, sittplatser, mm. Det skapas en checklista under vandringen som landsbygdsutvecklaren ansvarar för och som kontinuerligt uppdateras vartefter insatser genomförs. 

Jag föreslår att förbättringsvandringar görs snarast i alla tätorter i Vimmerby inklusive centralorten. Det tar inte mycket tid men skulle kunna identifiera och skapa samverkan mellan kommunens tjänstemän och medborgarna som tillsammans kommer överens ute på plats vad som behöver göras. 

Centerpartiet i Vimmerby kommer att motionera om detta och föreslå såväl landsbygdsutvecklare kopplad till föreningen Astrid Lindgrens hembygd som genomförande av förbättrinsgavndringar i kommunen under år 2014-2015. 

Det tror jag skulle kunna göra skillnad och verkstad. Tillsammans får vi hela Vimmerby att växa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar