onsdag 5 februari 2014

Min begäran om entledigande från kommunstyrelsen i Vimmerby

Igår beslutade jag att begära entledigande från mitt förtroendeuppdrag som ledamot i kommunstyrelsen i Vimmerby kommun. 

Jag vill nu fokusera på mina tre ordförandeuppdrag i kommunfullmäktige, i Revisions-och demokratiberedningen och i Valnämnden. 

Jag vill även satsa på Centerpartiets valrörelse då medlemmarna i Centerpartiet i Vimmerby har utsett mig till förstanamn på vår fullmäktigelista. Jag tar det uppdraget på största allvar och fokuserar därför redan nu på att Centerpartiet ska återta positionen som största alliansparti i Vimmerby. 

I dagarna startar jag och min make aktiebolaget Vimmerbytakter AB som ska leverera musik-, skriv-och projekttjänster. Den satsningen kommer också att kräva ett stort engagemang hos mig så därför har jag beslutat att begära entledigande från KS på kommunfullmäktige i februari. 

Centerpartiet meddelades igår och valberedningen har redan fått uppdraget att börja arbetet med att rekrytera min ersättare på denna post. Jag kan varmt rekommendera förtroendeuppdraget i kommunstyrelsen och hoppas att jag återigen kan få chansen att arbeta i kommunstyrelsen efter valet i september då de politiska uppdragen ska fördelas utifrån valresultatet. Det är självklart att jag kandiderar till posten som kommunstyrelsen ordförande då jag är förstanamn på Centerpartiets lista. Väljarna får avgöra vem de anser vara bäst lämpad till det viktiga och intressanta förtroendeuppdraget. 

Mitt fokus kommer också att vara att förbättra förtroendet för politiken i Vimmerby . I den medborgarundersökning som gjorts av SCB så får Vimmerbys politiker ett mycket svagt resultat vad gäller förtroende och påverkan. Här finns stort förbättringsarbete och som fullmäktiges ordförande vill jag ta ansvaret och förbättra medborgardialogen i Vimmerby på flera olika sätt. 

Vill ni läsa resultatet av undersökningen så kan ni gå in på kommunens hemsida och klicka på politik och sedan på kommunfakta och medborgarundersökning. Länken finns här . http://www.vimmerby.se/PageFiles/1499/Medborgarundersökning%202013.pdf

2 kommentarer: