fredag 28 februari 2014

Kommunens ekonomi mm.

Jag är orolig för kommunens skuldbörda. Sticker räntorna ( vilket Riksbanken förvarnat om ) så blir det stor påverkan på den kommunala ekomonim och konsekvensen kan bli mindre pengar till kommunens kärnområden, vård, skola och omsorg.

Jag är också orolig för vissa chefers attityder till sin personal i Vimmerby. Gott ledarskap innebär att man inte kränker personal som driver egen linje utan att man tillrättavisar på ett schysst sätt, tycker jag. Jag hör skräckexempel från medborgare som berättar hur vissa möten mellan chefer och personal går till i kommunen. Det söndrar och drabbar i slutänden den som ska ges service och en bra leverans från kommunens personal.

Min motion om den goda arbetsplatsen känns mycket aktuell och det viktiga arbetet som nu leds av personalchef Monica Bergh eftersom motionen är bifallen av fullmäktige. Monica Bergh ska ta fram en handlingsplan för hurVimmerby kommun ska bli en attraktivare arbetsgivare med bra löneförmåner med till exempel friskvårdsbidrag men även karriärmöjligheter för alla anställda.

Jag vet att det skapats arbetsgrupper som tagit fram förslag på förbättringsåtgärder för att Vimmerby ska förstärka sina positioner som arbetsgivare. Konkurrens om bra arbetskraft när alla 40-talister ska ersättas kommer nämligen att hårdna och då gäller det att Vimmerby kommun har stärkt sina positioner tycker jag. Ska bli spännande att läsa handlingsplanen som jag hoppas att KF får chansen att anta. Även jämställdhetsplanen bör KF snarast anta och den ska enligt kommunchefen heta Lika möjligheter och rättigheter i Vimmerby kommun eller något liknande och som kommunen är skyldig enligt lagen att ha men som just nu inte finns uppdaterad. Men det finns en partssammansatt grupp som jobbar med en sådan plan. Personligen har jag tagit initiativ till att politiken över partigränserna ska skriva en motion för att få ytterligare fokus på jämställdhetsarbetet. S, V, M och C har träffats om detta. Ska bli spännande att se vad vi kommer fram till och hur vi ska jobba vidare med jämställdhetsfrågan inom politiken.

Tillsammans får vi Vimmerby att växa. Det finn så mycket att göra och fokus ska vara förbätringar utifrån ett medborgarperspektiv, tycker jag. Spela gärna in DINA synpunkter som kommentarer här, mejl eller telefonsamtal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar