tisdag 4 februari 2014

IT-problem på Vimmerby gymnasium

Vilka är skälen till problemen på Vimmerby gymnasium? Som jag ser det är det avgörande för Vimmerby gymnasiums attraktionskraft att IT fungerar bra. Risken är annars att elever söker annat gymnasium. Konkurrensen är stenhård och Vimmerby gymnasium behöver alla elever de kan få under de kommande åren då elevkullarna är små. 

Hoppas att problemen kan lösas i närtid. Är det fiberanslutningen mellan Kisa och Vimmerby som saknas? Varför har man valt molntjänster om de inte har tillräcklig kapacitet för att klara de tunga programmen som teknikeleverna behöver? 

Jag kan för lite om olika system och teknikmöjligheter men att få ett trådlöst system att fungera måste prioriteras så att lärare och elever kan bedriva undervisning av hög kvalitet.

Politiken har haft denna fråga uppe och konstaterat att det är högre prioritet på att få IT på gymnasiet att fungera än att få det att fungera i stadshuset eftersom det kan bli elevtapp om det brister i funktion på gymnasiet. Självklart ska IT fungera tillfredställande i alla kommunens verksamheter. Det var därför vi gick med i ITSAM och jag förväntar mig att det snarast ska fungera optimalt även på gymnasiet. 

Olika nya system för ärendehantering, ekonomi och personaladministration hoppas jag också implementeras på bästa sätt i dialog med verksamheterna så att det blir en modern organisation för där kan kommunen spara pengar på en effektivare funktion, tror jag. En del är väl redan gjort men allt är inte på plats ännu av olika skäl, som jag förstått det. Kostnader måste ses över så att det inte blir dyrare än förväntat och så att systemen blir exakt så bra som en modern kommun behöver idag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar