fredag 21 februari 2014

En hel veckas Vimmerby tidningar att läsa ifatt

Det tog en rejäl stund att läsa de fyra Vimmerby tidningar som jag missat att läsa när jag varit på skidsemester i Dalarna . 

Det verkar ha hänt en hel del i Vimmerby . Inte minst vindkraften har diskuterats, läser jag. 

http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/57110/1/68/

Personligen så vet jag efter att ha arbetat med vindkraftsfrågor på LRF under många år att vindkraft kan väcka stora känslor. Allra störst är känslorna innan verken är byggda.

Jag var med och tog fram ett material om vindkraftsprocessen och hur den bör vara. Vindkraftens affärshemligheter heter materialet och kan hämtats här. 

http://www.lrf.se/PageFiles/22554/Vindkraftens_affarshemligheter.pdf

Det olyckliga med denna fråga är väl att VEMAB investerat hundratusentals kronor i förstudier som sannolikt aldrig kommer att nyttjas av VEMABS kunder. Vinsten blir lägre och mindre pengar till ägaren är en konsekvens som jag ser tydligt. Claes Wetterström som är ordförande för VEMAB ska delta i fullmäktigemötet i sin roll som ordförande och sannolikt kommer han återigen att förklara att detta beslut handlar om miljötillståndet och inte investeringsbeslutet. Miljötillståndet som länsstyrelsen är satt att handlägga och där det ingår att fråga efter om kommunen vill använda sitt veto, är det som frågan handlar om. Kommunledningen borde ha gett VEMAB en vink om sin inställning i denna fråga mycket tidigare i processen. Liknar stuprör och inte koncerntänk detta och skattebetalarna får betala . 

Elpriserna utveckling verkar gå mot låga elpriser under de närmaste åren och hela vindkraftsmarknaden har dött så någon vindkraftsinvestering för sådär 80miljoner skulle jag inte gissa blir av inom de närmaste åren. Däremot att VEMAB får sitt miljötillstånd för att kunna investera senare anser jag vore bra. Om det sedan blir verklighet får avgöras av affärsmässiga principer för VEMAB tycker jag. 

Jag gissar att VEMAB kommer att ha fullt upp med att ro i land kraftvärmeverkets driftsättning de närmaste åren och elpriset avgör dess framgång. Då blir det nog inte så stor möjlighet att kunna låna upp ytterligare medel till vindkraft inom en förhållandevis lång tid framöver. 

Tre miljoner däremot finns det avsatt till solel i investeringsbudgeten för kommunen . Centerpartiet har motionerat om att man bör inventera vilka tak som lämpar sig för solelinstallationer. Undrar om den inventeringen kommer att påbörjas snart. Så här i eftertankens kranka blekhet och med erfarenheter av vindkraftskriget i Kinda så borde kanske VEMAB ha fokuserat på solen istället för vinden vad gäller förstudier. Men det är ju alltid lätt att vara efterklok. 

Det läser jag om på Facebook varenda dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar