lördag 15 februari 2014

Det våras för landsbygden i Vimmerby!

Jag "pratar"med min systerson via facebookmeddelande just nu. Han är i Thailand, Vietnam, Laos och Kambodja och ska snart till Australien innan han återvänder hem till sommaren. Han gör sitt livs resa nu i tjugoårsåldern och jag minns min egen resa till Australien när jag var nitton år. Jag bodde och arbetade på tre olika gårdar i Victoria från augusti 1985- april 1986. Jag fick tre somrar på "raken" och en stor upplevelse på köpet. Jag bedömer att den resan och vistelsen gav mig ovärderliga erfarenheter innan jag började mina agronomstudier i Sverige. Först ett års förberedande kurs i Kristianstad och därefter fyra års studier på Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala och avslutande lärarstudier på Lärarhögskolan innan jag återvände till Vimmerby . Jag har aldrig ångrat dessa beslut och att jag valde att leva, bo och verka på en av jordens bästa platser, nämligen Vimmerbytrakten. 

Det som förvånar mig när jag läser Vimmerby tidning idag är hur det kan komma sig att kommunalrådet ägnar så mycket tid och kraft åt att skriva insändare och Facebookinlägg för att bemöta Centerpartiets närodlade politik. Vad är det bakomliggande skälet? Vilken är den dolda agendan?

Det borde vara prioriterat att ägna sig åt att leda kommunen istället. Att exempelvis fokusera på att ordna så att det flyttar in företag på östra Ceos och Krönsmon, att se till så att det nya vård och omsorgsboendet håller budget, att arbeta med finansiering av trygghetsboendebygge vid Granen, att bygga en projektplan och en tydlig projektorganisation för Vimmerby bredband för det saknas idag. Att se till så att byalagen får veta hur deras acessnät ska övertas av Vimmerby kommun om fem år. Det finns inga avtal skrivna om det trots att just avtal var en av de punkter som moderaterna skulle se till så att det skrevs noggrant innan verkstad. Det fanns en hel del kritik om det i valrörelsen 2010. 

Listan kan göras lång på åtgärder som behöver göras. Vimmerby kommun saknar en jämställdhetsplan då den som antogs 2006 bygger på en lag som inte finns längre. Kommunchefen håller på att ta fram en plan för lika rättigheter och möjligheter enligt uppgift så detta kanske är på gång. Jag ser det som mycket viktigt när jag betraktar Vimmerby och dess utveckling. Jämställdhetsarbete är eftersatt i kommunen. En så enkel formulering som att " I Vimmerby erbjuder vi likvärdig service till flickor och pojkar, kvinnor och män" borde antas av kommunfullmäktige snarast tycker jag. 

Jag har bjudit in alla politiska partier till ett möte den 24 februari kl. 18.15 om att skriva en gemensam motion om detta. Detta är nämligen inte partipolitik utan detta är samhällsutveckling och en konsensusfråga tycker jag. Vad tycker ni? 

Det finns fler frågor som inte är partipolitik i Vimmerby och dem vill jag fokusera mer på. Landsbygdsfrågorna är en sådan även om många partier vill göra partipolitik av landsbygdspolitiken nu. Landsbygdsberedningen har skrivit fram ett förslag till landsbygdspolitiskt handlingsprogram som alla ledamöter i beredningen från alla partier i fullmäktige står bakom. På fullmäktige i mars ska det presenteras av moderate ordförande Sören Sjöholm och då ska vi även ha en landsbygdsdebatt . Det ska bli spännande tycker jag. Då borde det märkas vilket parti som tar landsbygden på allvar i Vimmerby . Vi lägger en motion i februari om hur den landsbygdspolitiska planen ska kunna verkställas i samverkan med Eksjö, Hultsfred och Kristdala socken samt så småningom Högsby och kanske även Kinda kommun. Landsbygderna i denna region är nämligen ungefär likadana och brottas med samma problem. Av det skälet finns det många och stora möjligheter till samverkan och kraftsamling för att driva landsbygdens frågor på ett strategiskt intressant sätt. Detta förslag kan tillsammans med den landsbygdspolitiska handlingsplanen bli den kraft som landsbygden behöver i regionen. En kanalisering och ett väl underbyggt arbete med minst två heltidsanställda landsbygdsutvecklare under Christina Thorstensson ledning. Ett nytt landsbygdskontor med föreningen Astrid Lindgrens hembygds kompetens som de byggt under de tolv år som de drivit LEADER-programmet i denna region. Ett landbsygdskontor  för hela regionen centralt placerat  i Vimmerby, mitt i den sjudande landsbygdsregionen i norra Kalmar, södra Östergötland och östra Jönköpings län. Det är mitt offensiva förslag. Pengarna finns redan avsatta i budget för 2014 så det är bara att skrida till verket som jag ser det. Kan Vimmerbys politiker säga nej till det förslaget? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar