tisdag 11 februari 2014

Den som är satt i skuld är inte fri!

http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/56564/1/87/

Alf Wesik har i sin ledare för några vekor sedan efterlyst mer försiktighet vad gäller kommunens investeringstakt. Nu läser jag att det ska byggas konstgräsplan vid AL-skolan och att de gläds åt att investeringsbudgeten för Vimmerby kommun prioriterar denna satsning. Återkommer om det förslaget sist i detta blogginlägg.

Kraftvärmeverk,äldreboende, två indutriområden och ett framtungt fiberbyggprojekt på ett och samma år gör mig fundersam och jag inser att jag personligen genom att ha varit KS-ledamot fram tills nu har varit delaktig i alla dessa beslut, även om jag föreslagit etappvis utbyggnad av Krönsmon och en annan mer kostnadseffektiv och marknadsorienterad  strategi för att bygga ut fibernätet i Vimmerby.

Jag kliver nu av KS och kandiderar till kommunalråd som Vimmerby tidning hade på sin löpsedel i fredags. Ett av skälen är den nuvarande ekonomiska situatioen i kommunen. Prognoser visar att flera nämnder inte kommer att hålla sin budget inkluderat KS och det finns alltför få förslag från KS om hur man ska komma tillrätta med ekonomin.

Jag föreslår en uppföljning av fiberinvesteringen i KF vilket enligt KF-beslut ska ske en gång i halvåret och nu har projektet varit igång minst 8 månader. Allt för att på ett smart sätt gå från etapp ett till etapp två.

Jag föreslår även att komunen ska avstå från att investera 700 000 kronor i en LANDSBYGDS-ÖP och istället försöka verkställa det landsbygdspolitiska handlingsprogram som landsbygdsberedningen lägger fram i KF i mars och som sedan ska remittas, beredas av KS och antas av KF före sommaren. Där har vi budgeterat 100000 kr för framtagandet av programmet och det behöver kompletteras med verkstad och inte mer planering av landsbygdens utveckling, tycker jag. Kommer en motion som sagt i februari med ett konkret förslag.

Jag föreslår också snabb rekrytering av hyresgäster på Krönsmon och Östra Ceos för att det ska börja rulla in intäkter till denna stora investering och utveckling av näringslivet i Vimmerby.

Jag föreslår återhållsamhet vad gäller drift och nya investeringar. Konstgräsplan vid AL-skolan bör diskuteras då den nya ÖP för tätorten föreslår byggande av en ny skola om tio-tjugo år vid Nybble. Då tycker jag att man ska göra om AL-skolan till exempelvis trygghetsboende. Vad ska vi då ha en konstgräsplan till där men den kanske kan byggas enligt den investeringsbudget som fullmäktige antagit på ett sätt som gör att den går att flytta till den nya skolan vid Nybble,Vad tycker ni om det förslaget?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar