söndag 16 februari 2014

Demokratiutveckling i Vimmerby

Kjell-Åke Hansson skriver på Facebook att han anser att det viktigaste för oss politiker nu är att tydligt visa vår politik och vad vi långsiktigt vill åstadkomma för Vimmerbys utveckling och inte fokusera på att förgöra en politisk motståndare och heller inte ständigt beskriva vad vi inte vill.

Tänkvärda ord tycker jag och detta är mitt inlägg i debatten vad gäller Kjelll-Åkes kloka inspel. Jag hoppas att jag förmedlar en del av vad jag och mitt parti vill driva för politik här på min blogg och hur vi långsiktigt vill få hela Vimmerby att växa. Landsbygdsfrågor är i fokus denna vecka exempelvis tack vare en motion som vi lägger om det där vi lägger fram ett helt nytt förslag till landsbygdsutvecklingsarbete i samverkan med våra grannkommuner. Landsbygden är ju ungefär likadan i regionen oavsett kommungränsen och man brottas med liknande landsbygdfrågor som man kan vinna på att arbeta med och hitta verktyg och lösningar till i en större geografi än kommunen. 

Jag instämmer med Kjell-Åke  och jag ska givetvis göra mitt bästa för att beskriva vad vi i Centerpartiet långsiktigt vill. Motioner som vi lagt under innevarande mandatperiod ska sammanställas och kommuniceras och ett valmanifest håller just nu på att tas fram i C . Viktigast av allt är att väljarna tydligt får veta vad vi står för och vilken politik som vi vill driva för att skapa ett bättre samhälle. Förtroendet för politiken måste öka och då är det viktigt med tydlighet och att medborgare få möjlighet att påverka på ett demokratiskt sätt. Medborgardialogen och delaktighet är det som jag som fullmäktiges ordförande fokuserar mest på just nu. Websändningar av KF är ett förslag som Jan Henriksson motionerade om för några år sedan men som tyvärr avslogs av alliansen . Jag vill lyfta den möjligheten igen för att skapa större delaktighet i Vimmerbys politiska landskap och öka medborgarnas delaktighet i form av medborgarförslag och deltagande i allmänhetens frågestund samt möjligheter att följa sammanträdena via webben och att titta och lyssna på debatten i efterhand. Detta kan också skapa ett bättre debattklimat i fullmäktige då flera kvinnliga ledamöter under senare tid upplevt en alltför rå ton i debatten i KF. Ett bra debattklimat här på sociala medier, på insändarsidor och i KF tror jag är viktigt för att medborgarnas förtroende för demokratin och för Vimmerbys politiker ska öka.

Curt Tyrberg, Anna Svensson, PerÅke Svensson, Lisbeth Karlsson, Peter Karlsson och jag jobbar just nu stenhårt med att ta fram ett valmanifest som ska presenteras och diskuteras på vårt årsmöte i Frödinge den 26 februari. Därefter ska det finslipas och sedan kommuniceras till väljarna. Så ser vår plan ut och än så länge vet jag inte exakt när arbetet är klart. En aktivitetsplan ska också spikas på,årsmötet så snart finns tydligare besked om var vi står. På centerpartiet i Vimmerbys hemsida finns alla våra motioner och insändare publicerade. Välkommen att läsa dem när du vill. 

Fråga gärna vad vi driver för frågor om vi är otydliga. En bra dialog eftersträvas av oss. Varmt välkommen med synpunkter här på bloggen i en kommentar, via mejl eller telefon. 0761367700 är mitt mobilnummer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar