måndag 27 januari 2014

Yxerns öde

På Facebook finns ett stort engagemang för Yxern situation i gruppen "Alla vi som värnar om Yxern". Där finns över 332 deltagare nu och där finns 100 bilder som visar den låga vattennivån i sjön. 

Det har varit stor uppmärksamhet från media kring denna fråga och jag kan konstatera att det är en komplicerad fråga på grund av den starka vattendomens ställning och juridiken bakom densamma. Tekniska verken påstår att de tappar så lite som möjligt utifrån den lagstiftning som finns det vill säga, de måste enligt vattendomen tappa ett visst flöde vid denna alltför låga vattennivå på 90,83 m. 

De får alltså inte bidra till att vattennivån stabiliseras och höjs enligt lagen. Problemet är att det tappades för mycket i somras i samband med den torra sommaren vilket inneburit lågt vattenstånd när kraftverkens egentligen skulle behöva höga flöden för att kunna producera el när priset är som högst. 

Komplicerat är bara förnamnet för alla hade nog räknat med mer höstnederbörd och när den uteblev så ser situationen ut som den gör i Yxern. 

Hoppas att jag fick verkligheten riktigt beskriven. 

Vad måste nu göras för att framtiden för Yxern ska bli annorlunda ? Jo, Västerviks och Vimmerbys kommuner måste tillsammans med länsstyrelsen väcka liv i Botorpsströmmen vattenråd och aktualisera behovet av en ny vattendom som exempelvis maximalt tillåter en fluktuation av vattennivån i Yxern på en meter. Som vattendomen lyder idag får den växla upp och ner med nästan två meter. 

Kammarkollegiet har ett färdigt förslag som beskrev en kompensation på en och en halv miljon kronor till kraftverken för utebliven elproduktion. 

Kraftverken ville ha tio miljoner och den nya vattendomen gick därmed inte att förverkliga och sedan dess har inget hänt förrän nu när ett antal personer med Tino Åberg och hans Facebookgrupp i spetsen driver opinionsbildning kring frågan. Tålamod kommer säkerligen att krävas men de första återupptagna stegen mot en ny vattendom anser jag är tagna. 

Jag har föreslagit att det ska författas en skrivelse till vår landshövding om behovet av att länsstyrelsen engagerar sig i frågan för att rädda länets största sjö och jag hoppas att en sådan skrivelse kan bli av och att den kan göra skillnad, då länsstyrelsen hittills har varit alltför oengagerade som jag fått det beskrivet för mig. Rätta mig om jag har fel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar