torsdag 9 januari 2014

Vimmerby kommun måste utöka sin samverkan med den akademiska omvärlden.

Det är avgörande för Vimmerbys utveckling att attrahera fler tjänsteföretag och stimulera tjänstesektorn i Vimmerbys näringsliv. Här finns så många vinster för alla om man gör samverkan med den akademiska världen mer effektiv , modern och kreativ. Jobbskapandet ska vara i fokus!

Jag ser företagstomter i Vimmerby som behöver fyllas med entreprenörer av olika slag som vill förverkliga sina idéer här.

Inte minst inom besöksnäringen finns potential för många fler tjänsteföretag.

Jag ser samverkan med den akademiska världen som en viktig parameter i denna utveckling. Istället för avveckling av samverkan med LInköpings tekniska högskola och Linköpings universitet ( som beskrevs på KS i tisdags) så behövs en expanderande samverkan och utveckling av utbytet med såväl Linköpings universitet som Linneuniversitetet i Kalmar och Växjö. Jag ser även möjligheter till samverkan med Jönköpings högskola! Sveriges lantbruksuniversitet och mindre högskolor i olika delar av Sverige som exempelvis Dalarnas högskola som haft en hel del forskningssamarbeten med föreningen Astrid Lindgrens hembygd .

Jag tror att det måste till en satsning där man sätter sig ner och funderar och lägger upp en plan för Vimmerbys samverkan och framtida förhållningssätt till utflyttade ungdomar som väljer att söka till högre utbildning. Vi måste göra det möjligt att komma till Vimmerby och tillämpa sina nyvunna kunskaper på hemorten. Plötsligt kan ett sådant samarbete skapa ett nytt jobb, en ny entreprenör ,ett nytt företag eller en nyutbildad akademiker på en kommunal tjänst i hembygden. Det känns faktiskt inte alltför avlägset och omöjligt och Daniel Nestors framtidsmässa i mässhallarna borde inspirera till dessatankar  och möjligheter, för Vimmerbys ungdomar.

Vad väntar vi på. Näringslivsenheten borde snarast fundera kring hur man kan utveckla samverkan på flera plan.

Forskningssamarbeten är också viktiga för Vimmerbys näringsliv och för Vimmerby kommuns verksamheter. Här kan man få hjälp av forskare, forkarstudenter, doktorander, examensarbetare med flera med att lösa definierade problem som företagen eller förvaltningar och kommunala bolag har.

Skolan behöver utveckla mer utbyten på alla nivåer. Lärarkandidater, forskningssamarbeten osv.ska vi nå toppen så kommer det att krävas inspel utifrån, tror jag

Jag skulle faktiskt själv kunna tänka mig att hjälpa till med att ta fram en strategi för hur man kan jobba med detta. Visst borde det finnas medel att söka för att göra en fokuserad insats. 

Måste nog skriva en projektplan imorgon bitti. Kontakt med Astrid Lindgrens hembygd har jag redan tagit för det är ju heller inget som hindrar att man ser på denna fråga ur ett regionperspektiv. Ska bolla denna med Leif Larsson också, tror jag. Han har stor,erfarenhet av olika delar av det som jag skrivit om ovan.

Vad tycker Du som läser dessa rader? Är jag helt ute och cyklar eller finns det tydlig bild för dig vad jag är ute efter i detta sammanhang .

I någon mening ser jag det även som landsbygdsutveckling och skulle behöva bolla mina idéer med Jordbruksverket och eller SLU. SKL kanske ?

Imorgon är det dags att konkretisera och skrida till verket med dessa planer om de verkar vettiga i dagsljuset imorgon. Det ska bli spännande! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar