lördag 4 januari 2014

Solelrapport för hela 2013, TYRTORP

Nedan finns årets sammanställning av första året som solelproducent och det är en rapport som andas optimism inför framtiden. Men jag inser samtidigt värdet av bättre regelverk för förnybar småskalig elproduktion när jag läser Tomas Holgerssons solelrapport för år 2013. Vi har nu samverkat genom att jag publicerat månadsvisa solrapporter från Tomas Holgersson på min blogg. Det har varit mycket värdefullt och jag hoppas att vi kan fortsätta detta samarbete med kvartalsrapporter eller halvårsrapporter då jag ser ett stort värde i att fler får veta hur det är att vara småskalig solelproducent. Härmed tackar jag för samverkan 2013 och ser fram emot ett bra solår 2014. Observera att Tomas Holgersson gärna svarar på frågor om solel. Telefonnummer nedan. Diagrammet är klickbart om man vill se mer detaljer.


Summering av första året.

Första året som solelsproducent är nu avklarat och därmed dags för summering

Produktion: 4.681 kilowattimmar, över förväntan, man brukar räkna med 800 – 1.100 kwh per installerad kilowatt i anläggningseffekt. Det högre värdet avser oskuggad anläggning i rätt väderstreck i södra Sverige. Jag nådde med delvis skugga del av året 1.018 kwh, men då bör det nog tilläggas att 2013 varit ett soligt år.

Funktion: Som beräknat, det vill säga inga problem eller bekymmer om man inte räknar en liten diod på en display som var lite oberäknelig i några dagar efter en rejäl åsksmäll.

Ekonomi: Som jag tidigare redovisat är avkastningen på min investering efter bidrag cirka 8 %, räknar jag bort 4 % i avskrivning återstår 4 %. Bra mycket bättre än bankräntan, och roligare. 2014 kommer förmodligen något slags skattereduktion från staten. Det förslag som ligger nu innebär ytterligare 58,6 öre per såld kilowattimme, hittills har jag fått ungefär 36 öre plus moms. En rejäl förbättring således och avkastningen på kapitalet ökar till cirka 8%.Med min fördelning av såld och egenförbrukad solel hamnar värdet på cirka 70 öre / kwh exklusive moms.”Tyvärr” har jag sålt för stor andel av elen jag producerat, 60%, mera egen förbrukning bättrar ekonomin.

Allmänhetens intresse: Ganska stort, en hel del frågor som jag väldigt gärna svarar på efter bästa förmåga. Jag inser risken i att som ”nyfrälst” solelsproducent prata för mycket, men varför skulle jag undanhålla någon alla fördelar?

Missräkning: Som ”nyfrälst” hade jag nog trott att jag skulle få flera efterföljare, men har under året insett att ”paradigmskifte” inte bara är ett svårt ord utan också en svår företeelse. Efter att i alla år köpt el och betalat räkningar är det en ny och väldigt främmande tanke att man själv enkelt kan producera en del av den el man behöver.

Framtiden: 2013 blev inte det genombrottsår för solel som jag hade hoppats på, det har byggts många, men för få, anläggningar under året, tyvärr inte i våra trakter. En starkt bidragande orsak till detta är avsaknaden av bra, enkla och tydliga villkor för den här verksamheten, kommer de under 2014 tror jag på många nya anläggningar, även i våra trakter. Solen kommer nämligen fortsätta och skina och att inte ta vara på en större del av den energin ser jag som helt otänkbart. När det blir lika naturligt att ha solceller på lämpliga tak som att ha eget grönsaksland och/eller kompost då ska jag vara nöjd.

Avslutning: Jag bifogar det vanliga diagrammet och hoppas det inte ser alltför rörigt ut. Hur det blir med mitt bloggande i fortsättningen vet jag inte, men jag svarar gärna på frågor om jag kan och då kan jag nås på telefon 070-696 23 03.

Tomas Holgersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar