torsdag 30 januari 2014

Denna insändare ville jag publicera i Vimmerby tidning men det ville inte de?

Då publicerar jag den här. Skälet som Alf Wesik angav är att denna redan varit publicerad på min blogg. Men det stämmer inte fullt ut för denna text är helt omarbetad för att passa för publicering i Vimmerby tidning. Jag skulle vilja ha en liknande attityd till sociala medier som andra lokaltidningar har . Ett exempel är Västervikstidningen som publicerar och tipsar sina läsare om vad som skrivs på bloggar i Västervik. Detta vitaliserar debatten om olika politiska lokala frågor och Vimmerby tidning kommer att förlora på att förneka sociala mediers existens hur illa man än tycker om dem, tror jag. Dra nytta av sociala medier som andra medier gör. Det är mitt tips till Alf Wesik . Jag tror faktiskt att de flesta läsarna av Vimmerby tidning använder sociala medier och tyvärr är det nog så att unga människor väljer bort lokaltidningar till förmån för bloggar, Instagram Twitter och Facebook mm. Det är ett faktum som man som chefredaktör inte kan bortse ifrån! tror jag. Vimmerby tidning borde bli en del av en helhet i samhället. Jag är prenumerant sedan 1991 då jag flyttade hem efter studier och bosatte mig i Vimmerby . Det är en högtidsstund att få börja dagen med en kopp kaffe och Vimmerby tidning varje dag, sommar, höst, vår och vinter. Men numera scannar jag även av Facebook och skriver ett blogginlägg varje morgon till kaffet. 

Landsbygden viktig för fullmäktige och för alla! 
Jag skrev en insändare i Vimmerby tidning efter att jag blivit utsedd av Centerpartiet att ingå i landsbygdsberedningen. Vimmerby kommunfullmäktige utsåg denna tillfälliga beredning innan sommaren 2013, med ledamöter från alla partier i fullmäktige, och gav den uppdraget att författa ett landsbygdspolitiskt handlingsprogram. Beredningen har under hösten och fram till nu haft ett antal sammanträden . Vi har träffat Lotti Jilsmo som är landsbygdsutvecklare i Västerviks kommun, Ingrid Blanck som varit projektledare för att ta fram lokala utvecklingsplaner i Vimmerby kommuns kransorter, Christina Thorstensson som är verksamhetsledare på föreningen Astrid Lindgrens hembygd, Tobias Ragnarsson från den nya arbetsmarknadsenheten i Vimmerby, Anders Eriksson som är chef för kultur och fritidsförvaltningen med flera. Sammantaget är det nu dags att skriva samman ett handlingsprogram utifrån våra sammanträden i beredningen. 

Ett första utkast  ska vara klart den 12 februari när beredningen har sitt nästa sammanträde och därefter ska beredningens ledamöter lämna sina synpunkter på förslaget för att det sedan ska presenteras på kommunfullmäktige i mars. Därefter ska det remitteras till alla nämnder för att sedan antas före sommaren av kommunfullmäktige. Sådan ser processen ut och jag har stora förväntningar på att denna berednings arbete ska lägga grunden för den landsbygdspolitik som Vimmerby vill ha och som vi så väl behöver fastställa. Beredningens arbete kommer därmed att göra skillnad för landsbygden i Vimmerby och den ambitionen hade jag som centerpartist när jag accepterade att delta i beredningen för mitt partis räkning. Snart är vi framme vid målet det vill säga ett förslag till landsbygdspolitiskt handlingsprogram som förhoppningsvis alla partier i fullmäktige kan stå bakom. 

Mer fokus på landsbygdsfrågorna kommer det att bli när kommunfullmäktige antagit den landsbygdspolitiska handlingsplanen i juni och sedan gäller det att gå från ord till handling.  Därför känns det så viktigt att ha deltagit i denna beredning och att det förslag till landsbygdspolitiskt handlingsprogram som beredningen presenterar i mars ska göra skillnad för hur kommunen kommer att arbeta med landsbygdsfrågorna  framgent. 

Detta är första gången som Vimmerby kommunfullmäktige tillsatt en tillfällig beredning som på ett demokratiskt sätt tar fram en handlingsplan. Intressant arbetssätt som säkert kan utvecklas när det tillsätts en beredning för ungdomsfrågor som står på tur enligt de beslut som kommunstyrelsen tagit. Många kommuner har under lång tid arbetat med tillfälliga eller permanenta beredningar som ett sätt att utveckla fullmäktige. Som fullmäktiges ordförande hoppas jag att vi kan fortsätta att arbeta på olika sätt med att utveckla demokratin på detta sätt.  Beredningar är ett sätt att bredda den politiska arenan och ge möjligheten  för fler fullmäktigepolitiker från alla politiska partier i fullmäktige att påverka kommunens utveckling.

Tillsammans får vi hela Vimmerby att växa!

Ingela Nilsson Nachtweij , Centerpartiet i Vimmerby 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar