måndag 13 januari 2014

Brödupphandlingen mm

Många medborgare har nu hört av sig angående brödet som vann upphandlingen av bröd som gjordes fjol. De som kontaktat mig är missnöjda med kvalitén . Någon har  nämnt försämrad service också. 

Nu undrar jag om det går att göra en utvärdering av denna. Det borde ju finnas kvalitetskriterier att följa upp för kommunerna som upphandlat. 

Trist om vi sitter fast i ett avtal som medborgarna inte är nöjda med. 

Vi i politiken har haft detta uppe för diskussion före upphandlingen och nu tycker jag att den upphandling som vi fick inte stämmer med de önskemål som politiken ställt.

Vi vill ha närproducerat. Då duger det inte med thailändsk kyckling och tysk köttfärs. Något måste gått snett, eller? 

Vi vill ha potatis från Mörlunda, kött från köttdjur som håller våra marker öppna och fläsk från glada grisar och så vill vi ha bröd från ett bageri i närheten med gott bröd som många gillar och som ger bra service.

Och nu på morgonen den 14 januari hör jag att sex av tio kostchefer i Sveriges kommuner är missnöjda med upphandlingen av den offentliga maten. Man uttrycker att konkurrensen inte fungerar och att de är beroende av ett fåtal stora grossister. 

Kanske är detta ett av skälen till att Vimmerbys barn serveras thailändsk kyckling och tysk köttfärs. Det är priset och inget annat som är avgörande. Som politiker vill jag lägga in flera kriterier i upphandlingen av mat. Livsmedelssäkerhet, närproducerat, hållbarhet, korta transporter mm är centralt för mig. Kan det hanteras av den kommunala upphandlingen av mat i Vimmerby ? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar