tisdag 31 december 2013

Nyårskrönika 2013 med reflektioner från 2012 års krönika!

Nyårskrönika 2012 med den nya i fetstil för nyårskrönika 2013!

2012 går mot sitt slut och det är dags för liten summering och liten framåtblick. 2013 går mot sitt slut nu och jag väljer att utgå från 2012 års krönika med fet stil inflikat i 2012 års krönika. 

Det nya kraftvärmeverket på Tallholmen kommer att igångsättas och den satsningen blir garanterat mycket betydelsefull då man kommer att kunna leverera hetvatten och ånga till det lokala näringslivet. Vimmerby kommuns största investering genom tiderna! Och den är nu i full byggnation med kontrakt med årets miljöpristagare Åbro, som kommer att använda miljö-och klimatsmart flis för sina hetvattenleveranser mm. En av Vimmerbys viktigaste klimatsatsningar någonsin håller på att förverkligas. 

Den kreativa förskolan Lunden kommer att invigas 2013 och den blir ett välkommet tillskott till kommunens barnomsorg. Nytt äldreboende kommer att påbörja att byggas och där ser jag på sikt att det vore välkommet med solelpaneler på taken. Jag har motionerat i fullmäktige om att alla byggnader som kommunen skall bygga skall planeras vad gäller taklutning och riktning så att husen kan kompletteras med solel om man väljer att inte installera vid byggnationen.

Här kan vi nu konstatera att den kreativa förskolan Lundén är invigd. Det nya äldreboendet är i full byggnation och undertecknad fick igenom 3 miljoner till solelpaneler i investeringsbudgeten. Nu finns alla möjligheter att bygga solpaneler på kommunens byggnader. Vimarhem är först ut och installerar solelpaneler under våren. 

På Ceos skall det byggas omklädningsrum och den byggnaden bör kunna förberedas för solel så att man senare kan installera förnybar energi på taken. Investeringsstödet på 35% är möjligt att söka och payoff tiden landar på mellan sex och tio år med moderna solpaneler.

Denna byggnation har blivit försenad men till våren ska den byggas och Vimmerby IFs satsning på "fotboll för alla "är så lovvärd tycker jag så den nya arenan och all fotbollsverksamhet passar superbra på Ceos.

Warmbadhusets sommarscen var ett av de kulturella inslagen i Vimmerby 2012 och förhoppningsvis finns möjlig fortsättning och utveckling av den satsningen. Konstföreningen har bollen och de har även haft flera fina utställningar och gett ut en fin bok om Warmbadhuset. Jag läste om Elverket, vattenverket och Warmbadhusets historia i somras och fann stora likheter vad gäller bredbandsutbyggnaden och utbyggnaden av el och vatteninfrastruktur. Det ska bli intressant att följa infrastrukturens utbyggnad i Vimmerby . Centerpartiet prioriterar denna fråga och landsbygden behöver bredband snabbt. Telia är redan igång i våra grannkommuner...

Warmbadhusets sommarscen hade fem fantastiska måndagskvällar med unga talanger och gamla förmågor. Flera artister uppträdde spontant under kvällarna. Komedianterna använde scenen som final på de uppskattade och välgjorda stadspromenaderna. Warmbadhusets scen kommer att utvecklas ytterligare 2014. 

Vad gäller fiber så är det oklarheter om 60% av Vimmerbys fastigheter i tätorten kommer att ansluta sig. Om intresset är mindre eller om Vimmerbyborna väljer en annan leverantör så måste satsningen omvärderas. 

Vintertorget skulle de dyra marknadsbodarna som togs fram till sommartorget användas till, var det sagt men Mikael Karlssons vintertorg i samband med julhandeln i Vimmerby har varit mycket bra tycker jag. Astrid Lindgrens Näs har haft en fin julmarknad och de har en spännande utveckling 2013, tror jag.
Och ska man blicka lite in i 2013 så är det ju invigning av Emilmiljön i ALV som säkerligen kommer att bli storslagen. 

Emilmiljön har invigts och bidragit till besöksrekord i parken. Grattis Alla involverade i den satsningen. Den blev ju storslagen precis som jag siade. Vintertorget har återigen blivit en succé under Mikael Karlssons ledning. 

Arla och Åbros satsningar och de arbetstillfällen som det kan skapas där är viktiga. Skogsstyrelsens fem arbetstillfällen som flyttas från Västervik till Vimmerby känns som en liten tröst när servicekontoret för Skatteverket , försäkringskassa mm flyttar. 

Åbro och Arla storsatsar och deras framgångssaga kommer att fortsätta, tror jag. Skogsstyrelsen kommer att flytta till Vimmerby men det är inte verkställt ännu och i skrivande stund vet inte jag vilka lokaler som ska användas. 

Ja, det var några reflektioner och ett av de ämnen som jag inte berört är centerpartiets nya idéprogram och där avstår jag än så länge att kommentera detaljer då mitt viktigaste medskick till det arbetet är att landsbygsfrågorna skall genomsyra hela ideprogrammmets innehåll. Alla förslag och idéer från C ska grundas i landsbygdens frågor och att hela Sverige ska leva och få goda förutsättningar. Därför är det nya skatteutjämningssystemet som C har varit med och fått igenom en mycket god nyhet.

Idéprogrammet fick ett landsbygdsfokus och förslagen om månggifte, fri invandring och slopad arvsrätt tvättades bort och det blev ett riktigt bra ideprogram som jag var med och antog på framtidsstämman i Upplands Väsby. 

Skatteutjämningssystemet som nu är antaget av riksdagen kommer att göra skillnad för landsbygdskommuner i hela Sverige . Viktig politisk seger för Centerpartiet. 

Mitt politiska engagemang bygger på landsbygdspolitiken och där är och ska Centerpartiet även fortsättningsvis vara det bästa och hållbara valet, enligt mitt sätt att se på saken. Jag har stor tilltro till att det också kommer att bli landsbygsfrågorna som bär ideprogrammmets innehåll när det processats och diskuterats och till slut antagits av extrastämman i mars.

Nu vill jag till slutligen tacka er som läst mina rader i år för att ni gjort det och även gett mig återkoppling på olika sätt. Det har varit ett inspirerande år och 2013 kommer VI alla att göra till ett magiskt år. Tillsammans får vi Vimmerby att växa!

Här kan jag bara instämma i 2012 års nyårshälsning och tillönska alla ett riktigt gott nytt 2014! Själv är jag tacksam för att jag fått två nya förtroenden. Kommunfullmäktigeordförande och etta på centerpartiets fullmäktigelista till valet 2014. Jag ska göra mitt yttersta för att förvalta det förtroendet. 2014 kommer att bli spännande och säkerligen fullt av nya upplevelser och lärande. 

Tillsammans får vi Vimmerby att växa, med ansvar , mod och fantasi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar