måndag 7 oktober 2013

Solelrapport, september

Här kommer Holgerssons månatliga spännande solrapport:

Mera sol, flera siffror, men för lite verkstad.

Precis som augusti blev årets septembermånad ovanligt solrik. När oktober också gått har jag haft min solelsanläggning i ett år och summeringen måste bli att det varit ett väldigt bra år för solel. Efter den här soliga sommaren är det lätt att glömma hur försommaren var, maj var ”medelmåttig” och juni var en av de fuktigaste junimånaderna på 50 år. Men hösten ar varit desto bättre. I september kom jag upp i 479 kilowattimmar och det är bra, men som förhoppningsvis framgår av diagrammet har mina ”staplar” nu ändrat karaktär efter att ha varit nästan identiska under fem månader.

Jag har den här gången bifogat sifferunderlaget till diagrammet vilket är tänkt att göra informationen tydligare. Min totala produktion är som synes 4.313 kwh hittills i år och så mycket mer lär det inte bli. Jag hade räknat med 4.000 kwh om det gick bra vilket det således gjort.Som jämförelse kan jag nämna att jag innan solelseran gjorde av med knappt 7.000 kwh per år.

Omvärldsanalysen den här gången är lätt att sammanfatta, det händer alldeles för lite och det går alldeles för s   a   k   t   a. Med omvärlden menar jag Sverige och verksamheten jag tänker på är utbyggnaden av solel och övergången till eldrift  för personbilar. Inkluderar vi olje- och grannlandet Norge i omvärlden är läget helt annorlunda, där ligger elbilar i topp när det gäller nybilsförsäjning.

När FN:s klimatpanel häromveckan presenterade sin senaste rapport var naturligtvis media, politiker och andra beslutsfattare ute på banan och talade om det allvarliga läget, nödvändiga åtgärder och jordens framtid. Efter en vecka verkar allt vara glömt – bedrövligt!!!

Förutom ljuspunkten Norge så kommer allt flera stora bilfabrikanter med nya eldrivna bilar. Och utbyggnaden av solel i Sverige och i andra länder ökar hyfsat bra, men takten borde mångdubblas.

I Vimmerby är en laddstolpe på gång, bra, men det är först när det finns tillgång till snabbladdning som jag blir nöjd.

Tomas Holgersson

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar