tisdag 10 september 2013

Riksbyggen och Högsby

Högsby kommun satsar på att låta Riksbyggen köpa ett par äldreboenden och att det ska inrymmas en familjecentral i samband med köpet.

Flera politiker i Vimmerby har drivit frågan om familjecentral bland annat Magnus Danlid, Gudrun Brunegård och Elisabeth Lago Nilsson. Högsbys metod kanske kan tillämpas även i Vimmerby men jag skulle vilja studera upplägget lite noggrannare och avser att göra det i närtid.

I dagens Vimmerby tidning fanns mycket intressant att läsa. Bland annat en artikel om härskarteknik som jag fann spännande att läsa. Det har skrivits en bok i ämnet och den ska jag läsa så att jag kan identifera när jag blir utsatt eller utsätter andra. Finns nog mycket som sker omedevetet i detta sammanhang.

Till sist vill jag gratuelera Norge till den andra statsministern som är kvinna. Grattis Erna Solberg och lycka till! När får vi vår första kvinna som statsminister i Sverige? På tioårsdagen av mordet på Anna Linhs blir det extra tydligt att en kvinna står långt från statsministerposten i vårt land. Anna Lindh var den politiker som jag tror haft störst chans att nå den posten och samtidigt vara kvinna, mor och människa. 

1 kommentar:

  1. Åtvidabergs kommun bygger nytt äldreboende och renoverar befintliga äldreboenden för 300 Mkr i samarbete med Riksbyggen utan att det belastar kommunens balansräkning. Kooperativa hyresrätter är ett intressant koncept för fattiga kommuner.

    SvaraRadera