lördag 21 september 2013

Kommunal demokrati mm

Wesik skriver idag om många av kommunens affärer och vill diskutera dem så här i efterhand eller under pågående byggnation. Bra med en diskussion och med synpunkter på hur skattemedel hanteras av kommunstyrelsen och kommunledningen tycker jag .

Kristdemokraten Göran Gustafsson vill lägga ner det kommunala aktiebolaget Vimarhem och en direkt konsekvens är att staten tar ut en stämpelskatt på cirka 15 miljoner vid en sådan affär. Hur ansvarsfullt är det när man har skattemedel att fördela ? Ytterligare konsekvenser av hela trygghetsboendediskussionen vågar jag knappt fundera över. Jag tror att det är många energitjuvar här helt i onödan. Vimarhem , socialnämnden och kommunstyrelsen måste snarast sätta sig vid samma bord med ett vitt papper och resonera om den optimala byggnationen av framtidens bostäder i Vimmerby. Vad säger ÖP , vad vill medborgarna och vad klarar kommunens ekonomi är viktiga frågor i detta sammanhang. Lyft blicken och resonera sakligt är mitt inspel idag! SABO har utbildningar om ekonomi i kommunalt ägda fastighetsbolag. Det vore intressant för KS att få del av innan debatten fortsätter för att kunna lägga den på en mer saklig och möjlighetsbaserad nivå.

Jag efterlyser en saklig dialog som bygger på fakta för att demokratin ska fungera och för att vi ska få resurseffektivitet i kommunens ageranden.

ITSAM är en annan del av Vimmerby kommun och här har Conny Forsberg som är en av cheferna på ITSAM kommenterat och förklarat på ett vällovligt sätt i ett av mina blogginlägg här nämligen ITSAM del 2. Att vara överens om att man inte är överens är också att vara överens och jag tycker att Conny Forsberg skrev och uttryckte tydligt hur ITSAM resonerar och arbetar strategiskt med utbyte av datorer och investering i kopiering med "Follow print"". Tack för inspel!


Den 26 september kommer WSPs granskning av ITSAM. Då kommer del 3 om ITSAM.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar