onsdag 18 september 2013

ITSAM del 2

Kostnaderna för Vimmerbys IT-kostnader kommer sannolikt inte att hålla budget trots att kommunstyrelsen tog höjd för att inventeringen av datorer visade på stora behov av att byta ut gamla maskiner. Centerpartiet har föreslagit att man inte ska byta ut efter en regelmässig tidsplan utan efter behov för att åstadkomma större resurseffektivitet. Vi har ambitionen att minska slöseriet som man orsakar genom att regelmässigt byta ut alla datorer efter ett visst antal år utan att undersöka om personalens och verksamheten efterfrågar större datakapacitet och byta datorerna i dialog. Utbyte till dyra kopiatorer på dagis som personalen inte har efterfrågat har också utförts sedan vi gick med i ITSAM. Jag tycker att Vimmerby kommun måste få större möjlighet att påverka ITSAM som en av de största kommunerna i samarbetet. Vårt enda sätt att påverka är via vår representant i direktionen och Micael Glennfalk påstår att det finns flera saker som han ska försöka förbättra snarast. Det ser jag fram emot att höra rapportering om. Det konstaterades på olika möten i kommunen igår att det är sannolikt direktionen som inte gjort rätt vid flera tillfällen om jag tolkade det som sades rätt.
Det viktiga IDHA-systemet som leddes av ITSAM och som redan kostat mer pengar än budgeterat är ett annat sorgebarn som jag hade förväntat mig mycket av för att hanteringen av dokument skulle bli bättre och effektivare i kommunen. Nu har det stoppats och tagits time out där vilket innebär försening för kommunens effektivitets- och förbättringsarbete.

Alberto som entledigats från VD-sysslan ska fortsätta med Vimmerby fiber och jag hoppas att effektiviteten för byalagens fibersatsningar går bra med Alberto Nevcoski och Annette Blomkvists hjälp.

12 kommentarer:

  1. Vi som arbetar helger storhelger osv och sitter helt beroende av IT och datorer saknar helt tillgång till support från ITSAM. Man utgår tydligen från att alla arbetar Måndag till Fredag.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du hade tillgång till support via Vimmerbys IT-avd. innan ITSAM tog över?
      Jag gissar att svaret är... Nej!
      Blev du utlovad det? Gissar svaret är nej

      Radera
  2. Vill bara göra ett litet inlägg i denna debatt. Jag kan självklart betraktas som partisk i detta då jag arbetar som Chef på Projekt- och Utvecklingskontoret hos ITSAM, men det innebär också att jag har en insyn som ni kan ha nytta av.
    1. Angående periodiskt utbyte av datorer.
    Den största kostnadseffektiviteten uppnås genom att ha en någorlunda likartad datorpark med goda leasingavtal. Ett sporadiskt utbytande av datorer "efter behov" ger ökade kostnader i form av mer komplex administration, större antal paket för applikationer, ökat antal skivavbildningar för installation, fler typer och modeller av datorer att certifiera, skrotnings- och återvinningskostnader mm. Allt detta borde ha informerats om redan vid diskussioner om samgående med ITSAM.
    2. Dyra kopiatorer
    Kopiatorerna kostar 0:- i hyra för Vimmerby kommun. Det man betalar för är varje kopia/utskrift/skanning. Det som är dyrt när det gäller utskrifter är att ha en mångfald av olika typer av lokala nätverks- och lokalt anslutna skrivare samt en dåligt kontrollerad djungel av dyra hyresavtal på kopiatorer. En "follow print-lösning" likt den man tar del av i Vimmerby just nu är enligt alla ett av få IT-projekt där man snabbt kan hämta tillbaka investeringen förutsatt att alla andra kopiatorer och skrivare avvecklas.

    Jag säger inte att Kommunalförbundet ITSAM saknar problem eller är ofelbart på något sätt, men jag tycker att man skall vara saklig i sin kritik och ta reda på fakta. Som organisation besitter vi en mycket stor kompetens och arbetar i er tjänst. De exempel som togs upp ovan är de sämsta tänkbara argumenten om man vill kritisera något i vår organisation.
    Detta är mitt personliga tyckande och stämmer inte nödvändigtvis överens med Kommunalförbundet ITSAMs offentliga ståndpunkter.

    vänligen,
    Conny Forsberg

    SvaraRadera
  3. Missade en del saker.
    3. det viktiga IDHA-systemet
    Upphandlingen av IDHA-systemet leddes inte av Kommunalförbundet ITSAM. Det leddes av en inhyrd upphandlingskonsult efter begäran från kommunsekreterarna i de kommuner som tillhör ITSAM. Det enda ITSAM gjorde i upphandlingen var att sätta obligatoriska samt utvärderingskrav kring tekniken. De verksamhetsmässiga kraven ställdes av kommunernas representanter och upphandlingskonsulten som ansågs vara "expert" på området. Min uppfattning om hur upphandlingen sköttes kan jag berätta öga mot öga med den som önskar lyssna.
    Att implementationen av det system som vann avstannat beror inte heller det på ITSAM. Det beror enligt min mening, på att leverantören inte fullt ut kunnat leva upp till krav man sade sig uppfylla i den radda av obligatoriska krav som fanns. En dialog förs för närvarande med leverantören så jag vill inte gå in djupare på detta här och nu. Kanske bättre med försening än en dåligt implementerad produkt?

    vänligen
    Conny Forsberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. ....och hur upphandlades den inhyrda upphandlingskonsulten? Hur såg d e n kravspecifikationen ut? Referenstagning?

      Radera
  4. Tack för kommentarer Conny och jag hoppas verkligen att ännu fler frågetecken kan rätas ut vad gäller Itsam. Påverkan och insyn i er verksamhet är bristfällig helt klart och er hemsida get inte tillräcklig information. Vore bra om dina kommentarer ovan skulle kunna publiceras där. Tillsammans förbättrar vi Vimmerbys IT. Centerpartiets motion om detta har kanske gjort nytta men tyvärr tog även den lång tid att hantera. En av attsatserna var att utöka medborgardialigen via digitala medier och att möjliggöra för fler till snabbare bredband . Där är vi förhoppningsvis på god väg.

    SvaraRadera
  5. Är det rimligt med support på helger

    SvaraRadera
  6. Jag menar egentligen möjligt då det givetvis är rimligt!

    SvaraRadera
  7. Det är fullt möjligt, det är bara en kostnadsfråga. Att hålla kompetent personal i jour eller beredskap samt löner för kvalificerad arbetstid då de behöver rycka in under helg har givetvis ett pris. Vill kommunerna betala för den servicen kommer man självklart även att få den. Jag vet att utredning pågår kring att kunna erbjuda kommunerna SLA-avtal (Service Level Agreement)enligt ett antal nivåer. Kommunen själv sätter då ribban för servicebehovet och betalar därefter vad det kostar.

    vänligen
    Conny Forsberg

    SvaraRadera
  8. Ett annat problem är att ITSAM är fullkomligt inkompetenta och det måste ju vara det viktigaste gentemot kunden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ovanstående inlägg var ju högst kompetent formulerat...

      En grov generalisering som är ungefär lika intelligent och genomtänkt som att exempelvis påstå att kvinnor bör ha lägre lön.

      vänligen
      Conny Forsberg

      Radera
  9. Det är nog bara en blåögd och naiv centerpartist som kan låta ITSAM-påhittet fortsätta utan att ens förstå vad det egentligen handlar om. Att krafsa lite på ytan när det gäller utbyte av datorer och kopiatorer men missa hela den stora omställngen som stavas "verksamhetsutveckling med hjälp av IT", "En transparent offentlig verksamhet" eller "genuin medborgarcentrering".

    I morgon vill jag som medborgare logga in i Vimmerby och få en ingång till allt som rör mig. Ungarnas skolgång. Alla dokument som någonsin producerats rörande min fastighet. Min patientjournal, ner till årskurs 8 om jag skulle bli intresserad. De insatser som ni beslutat om för min gamla mamma. Jag vill inte sitta i en telefonkö för att försöka få nån att skicka hem nån jävla pappersblankett. Varför ska det vara så svårt att förstå? Allt annat går ju att göra på webben!

    Jag vill bli påmind om att jag borde läsa av vattenmätaren. Om ni inte har råd att investera i en modern vattenavläsare som gör det automatiskt, utan att jag behöver lyfta på locket.

    Jag vill att bilarna som hemtjänstpersonalen använder skickar signaler till tekniska kontoret när antispinn-funktionen används (rapproterar hala vägar).

    Jag vill kunna prenumerera på viktig information som gäller mig, enbart mig. Jag har ingen lust att sitta och skanna 546 kommunala webbsidor för att hålla mig informerad. Varje dag!

    Jag vill att ni använder mina skattepengar för att skapa en fungerande informationsförsörjning för mig som betlar kalaset. Inget annat!

    Sen struntar jag i vilket dokumenthanteringssystem ni använder....



    SvaraRadera