lördag 14 september 2013

ITSAM del 1

Läser att Alberto Nevcovski som är entlidigad VD på ITSAM kört 920 mil dvs 30 mil per dag privata mil i augusti förra året. Det låter inte klimatsmart direkt. Jag undrar om det stämmer att bensinen är fri och fria privata mil är tillåtet.

Jag har själv kört förmånsbil i min tjänst på LRF men bränslet betalade jag själv och så fick jag 9.50 i ersättning per körda tjänstemil för att den bränslekostnaden skulle betalas av arbetsgivaren. De privata milens bränsle betalade jag givetvis själv,

Reglerna för förmånsbil bygger på att man inte har alltför många privata mil i förhållande till tjänstemil så det hela verkar så märkligt tycker jag. En tjänsteman hade 2606 mil totalt och 1893 mil av dessa var privata. Den personens bilkonto måste vara ett stort minus på och frågan är om man ska ha rätt att ta ut förmånsbil om man har så få mil i tjänsten?

LRFs regler bygger på att man har många tjänsteresor för att man ska få ha förmånsbil. Det anser jag är förnuftigt. Annars är risken att man väljer bilen framför tåget för att få mil i sin bil och det anser jag är helt "bortitok" . Vad tycker du?

Likväl har ITSAM tackat nej till att delta i flera möten med byalag i Vimmerby trots att de har uppgiften att hjälpa dessa att bygga fiber. Skäl som har angetts är att byalaget som nekats besök är alltför tidiga i sin process...Frågan är vem som ska hjälpa byalagen att komma igång med fiberbygge i Vimmerby. Djursdalas fiberförening valde att söka länsstyelsemedel utan att ange att de ville ansluta till Vmmerby fiber på grund av att ITSAM inte levererade de underlag som krävdes för ansökan i tid. Olyckligt när Vimmerby kommun kommer att bygga stamledning som går genom Djursdala och finansieringen bygger på att många Djursdalabor ansluter sig. Troligen finns det chans till att det sker så men då måste länsstyrelsens beslut ändras och sådant brukar bli lite struligt och ta tid. Det är alltid bra att göra rätt från början när man har med myndigheter att göra är min erfarenhet.

Min misstänksamhet mot ITSAM har besannats och jag är glad för att Anna Svensson och jag har ställt frågor i samband med kommunfullmäktiges beslut om att gå med i ITSAM och att bevilja borgen för ITSAM utan fullödiga underlag vad de skulle ha pengar till. Vi var dock rätt ensamma om våra farhågor och fick egentligen inga vettiga svar mer än att kommunalrådet tyckte att vi skulle lita på kommunalförbundet som nu är vår IT-avdelning.

Nu ska det granskas och undersökas och det är bra för ett samarbete mellan kommuner om IT verkar kunna vara effektivt men dessa nyheter om ITSAMs bilförmåner mm stinker tycker jag.

Hur stor är chansen att Hultsfred går med i ITSAM nu? Vår samverkan inom Miljö och bygg skulle behöva gemensamma IT-system. Känns som att den möjligheten ligger långt i fjärran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar