fredag 6 september 2013

Demokratifrågan och hur världen styrs?

Jag funderar just nu på innebörden av ordet demokrati och demokratins betydelse på alla nivåer.

Ibland känns den så tidskrävande och energikrävande att man nästan ger upp. Tankar tar tid och stora beslut måste bygga på professionella underlag med flera olika aspekter för att fritidspolitiker ska kunna fatta de bästa besluten för så många som möjligt .

Det är märkligt att världen styrs av så lite visdom läste jag i en bok av Astrid Lindgren där hon citerat någon som uttryckt sig uppgivet på det sättet. Styrs världen med för lite visdom? Vilka är i så fall skälen till det? Makt? Egenintresse? Girighet? Relationer? Spekulationer? Fördomar? Rykten? Prestige? Ovilja?

Inte vet jag men det oroar mig på djupet det jag ser och hör just nu på olika nivåer i maktens korridorer!

Jag måste lyfta blicken? Hur ska det gå med Syrien och dess befolkning?

Kommer man att lyssna på FN? Finns det en politisk och demokratisk lösning i sikte? Hur påverkar sociala medier?

Slutligen demokratins kärna: "Jag håller inte med dig men jag kan ge mitt liv för att du ska få uttrycka det du tycker! "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar