torsdag 29 augusti 2013

Urbaniseringens förbannelse och glesbygdsdöden!

http://www.vt.se/opinion/torget/?articleid=6882483
Vimmerbybördige Mats Hugosson i Västerviks kommun beskriver det paradoxala i att mycket av ideellt utvecklingsarbete sker på landsbygden samtidigt som offentliga investeringar företrädesvis sker i tätorterna.

Urbaniseringen i Sverige är snabbast i Sverige i ett Västeuropeiskt perspektiv som jag berättat om i tidigare blogginlägg och detta måste ses som flera generationers misslyckade landsbygdspolitik.

Dagens Samhälle beskriver hur 19 kommuner kommer att utplånas innan sekelskiftet.http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/sveriges-mest-hotade-kommuner-6062

En skrämmande profetia för alla landsbygdsbor och nu är det dags att ta krafttag för att motverka denna stora urbansiering som pågått de senaste decennierna. Internet och globliseringen borde rätt hanterat kunna innebära en bättre demografisk struktur över landet. Att jobba hemifrån gör jag flera dagar varje vecka nu på grund av att min kontorsplats förflyttades till Kalmar och jag måste medge att det än så länge fungerar effektivt att arbeta på distans. Men det ställer krav på att jag är disciplinerad och inte är påkopplad 15 timmar varje dag på arbetsuppgifter kopplade till mitt arbete för det blir inte långsiktigt hållbart för familjen, mig och arbetsgivaren.

MEN det finns helt klart stora möjligheter för fler att välja livskvaliten som finns i ett boende på landsbygden kombinerat med yrkesarbetande på distans via internet. Här krävs medvetna politiska beslut för att bryta urbaniseringens förbannelse! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar