måndag 5 augusti 2013

Motionsinstrumentet?

Centerpartiet i Vimmerby har skrivit minst nio motioner hittills under denna mandatperiod. En av dessa har lett till att initiera en ny renhållningsordning.

En har besvarats (IT-utveckling), en har avslagits (Belysning längs hela Borgrundan på Ulriksdalsvägen) och sedan har jag ingen total koll på resten men jag tror och hoppas att de bereds för fullt.

Vår solelmotion bör beaktas i investeringsbudgeten som ska behandlas snarast.

Vår motion om Den goda arbetsplatsen som Anna Svensson och jag la i april 2012 innehöll en ATT-sats där vi ville ha fram ett förslag på hur Vimmerby ska arbeta strategiskt med karriärmöjligheter, personalbefrämjande åtgärder med mera till budgetarbetet våren 2013. Den kommer till KF i september tror jag och alltså för sent för att vi skulle kunna lägga budgetmedel 2014-15. Olyckligt tycker jag som anser att Vimmerby bör arbeta mycket hårt för att bli en ännu bättre arbetsgivare. Och då kommer det säkerligen behövas resurser och olika satsningar som tarvar medel.

Jag lyssnade på Anton Akeles sommarprogram och han beskrev att endast 0,5% av de 3000 motioner som riksdagsmännen skrivit under mandatperioden har bifallits av våra folkvalda i Riksdagen. Han upplevde hela det demokratiska systemet som trögt och att det var svårt att få gehör för nya ideer i det egna partiet. (M). Han upplevde också en total avsaknad av uppmuntran från andra politiker.

Jag ska försöka räkna ut hur många motioner som fullmäktigeledamöterna i Vimmerby har skrivit och hur stor andel av dem som bifallits av fullmäktige.

Jag har redan konstaterat att motionsverktyget inte fungerar optimalt vad gäller tidsaspekten då det,  i de allra flesta fallen som jag tagit del av, tar alldeles för lång tid från det motionen läggs tills den avgörs i fullmäktige.

Jag har fått ett tips från en person som är väl insatt i kommunal demokrati att det borde gå till så här :

"Motionen bör gå ut på bred remiss omedelbart, 3-4 månaders remisstid så alla nämnder hinner ha sammanträde och tänka över saken, en månad på kansliet och sedan till KF, borde gå på 6-7 månader alltihop. Därefter får arbetsgruppen en tid för att göra en första rapport."

Motionen med målet att Vimmerby ska bli den goda arbetsplatsen lades i april 2012 och får sannolikt ett avgörande i fullmäktige i september 2013. Total tid för beredning 17 månader. Är det rimligt?

Mitt svar är nej om vi vill att fullmäktige ska fungera som det är tänkt. Här finns helt klart förbättringspotential. Tillsammans får vi Vimmerby att bli mer demokratiskt!

PS. Läs gärna den unika publiceringen av min debattartikel om vårt ännu större fokus på landsbygdspolitiken i Vimmerby som Centerpartiet kommer att ha under hösten DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar