fredag 9 augusti 2013

Löpsedlars budskap i besökarens ögon.

Jag reflekterar återigen kring "nersnackning" av kommunen. Vimmerby tidning skriver på sin löpsedel att orienteringsklubben har utsett tre skogskunniga personer som ska tillgodose att det blir en bra dialog mellan VOK och Vimmerby kommun. Detta skrivs med anledning av skogsskövlingen som skett vid VOK, enligt Vimmerby tidning. Jag har joggat på spåret vid avverkningen flera gånger och konstaterar att jag inte är direkt störd av att det avverkats och när jag ser att det är så stora mängder gran som är rötskadad av det som avverkats så beklagar jag att de som förvaltat kommunens skog inte gjort avverkningen tidigare. Kapitalförstöring kan man kalla det.

Skogsskövling är ett för starkt ord anser jag då de som avverkat lämnat lövridåer och grupper av träd kvar för att intrycket av slutavverkningen ska bli mer passande i miljön. Slutavverkningen som gjorts är planerad enligt den skogsbruksplan som upprättats och det är inte alls någon skövling i mina ögon. Vad menar Vimmerby tidning? Säljer man fler lösnummer med sådan löpsedelsformulering? Skrattar besökarna och skakar på huvudet år Vimmerby tidning och Vimmerby kommun? Skräms de från att etablera sig och flytta hit?

Kvarstår att VOK är missnöjda och det är ju bra att man ser framåt och har utsett kontaktpersoner så att missnöje med kommunens avverkningsmetod vid VOK kan undvikas i framtiden. Det är olyckligt när det blir flera veckors löpsedlar om missnöje med kommunen i just den tid då många besökare finns här. Besökare som kanske vill flytta hit och Vimarhem redovisar ju att det finns bostäder så jag anser att kommunens näringslivsenhet borde marknadsföra Vimmerby via pressmeddelande om hur stor livskvalité som du och din familj kan få om ni väljer Vimmerby som bostadsort. Arbete finns det eller kan skapas och nu är det ju ofta möjligt med distansarbete från hemmet vilket innebär att bostadsorten för vem som helst kan vara en sådan ort som Vimmerby. Här finns mycket att erbjuda den som vill ha trygghet och upplevelser i en lagom blandning. Jag har hittills inte noterat en enda ansats till att locka hit besökare till att bosätta sig i Vimmerby utöver det som publicerats i turisttidningarna.

Vore det inte på sin plats att skicka ett större pressmeddelande om alla de kvalitéer som Vimmerby har, en bra förskola och grundskola, ett nybyggt och satsande gymnasium, ett bra företagsklimat och ett rikt kultur-och föreningsliv samt framförallt en rik natur och kulturmiljö. Det är inte många andra delar av Sverige som kan erbjuda det landskap som finns runt Vimmerby . Små sjöar, ett böljande landskap , trolska skogar och fantastiska hagmarker. Ingebo hagar besöktes i tisdags kväll och de nya upplevelsevandringarna som skapats där var helt perfekta för den som vill uppleva en fin natur. I kombination med lite god mat i en vacker miljö så är Ingebo hagar perfekta ambassadörer för vår bygd. Mer sånt vill vi ha! Klart förtjänta av kommunens kultur- och miljöpris 2012.

Vimmerby expanderar just nu i mina ögon med två nya områden med företagstomter, nytt kraftvärmeverk, nytt dagis, nytt äldreboende mm. Och en besöksnäring med över en halv miljon besökare varje år vilket skapar möjligheter för fler att bli entreprenörer inom upplevelsenäringen. Lokal mat tror jag har en framtida utvecklingspotential med isterband, raggmunk, ostkaka och andra småländska specialiteter.

4 kommentarer:

  1. Varför skulle besökarna skratta åt Vimmerby Tidnings löpsedel menar du?
    "Skövling" var väl just ordet som orienteringsklubben själva använde, antar jag.
    På bilderna syns tydligt att det är helt bart i skogen på vissa ställen.
    Jag tror säkert att Vimmerby Tidning gärna skriver glada och trevliga nyheter om kommunen... om det bara fanns några...
    Skämt åsido. Medias roll är att granska, politiker, makthavare, händelser.
    Medias roll är inte att publicera kommunens pressmeddelanden utan vidare reflektion - (men tyvärr blir det mer och mer så i takt med nedskärningar på landets redaktioner.)
    Att ingen blev påkörd på övergångsstället idag heller är liksom ingen nyhet. No news, good neews...
    Jämför med andra tidningar, där man satsar på att gräva "på riktigt" finns, så kan ska du se att Vimmerby kommun kommer lindrigt undan.
    Är uppriktigt nyfiken på hur du menar att kommunen satsar på gymnasiet, när det är där nedläggning av program sker redan i höst och där det sparas in i och med den nya resursfördelningsmodellen?

    SvaraRadera
  2. PS: "Det är olyckligt att det blir flera veckors löpsedlar om missnöje med kommunen.." skriver du. Gör rätt, då, menar jag. Då blir det ju inga negativa löpsedlar...
    Bästa hälsningar
    Anonym

    SvaraRadera
  3. Så sant och på min blogg försöker jag spela in förslag och väcka debatt i sann demokratisk anda.

    Vad jag menar med satsning på gymnasiet är den investering på över 100 miljoner som gjordes för bara några år sedan och som nu förvaltas av de som arbetar på gymnasiet. Nu kommer det att vara konkurrens om de få eleverna som finns då det är ett antal år av minskade kullar på gymnasiet och detta märks ju inte minst på många friskolors lönsamhetsproblem. Vimmerby gymnasium drabbas av samma problematik och det nya resursfördelningssystemet som införts iår för att snabbare anpassa verksamheten till antalet brukare/elever innebär utmaningar för gymnasiet och personligen krävde jag i sambnd med införandet att Vimmerby gymnasie ska beskriva konsekvenser av minskade resurser så att de kan äska mer pengar om det finns risk för nedläggning av gymnasieprogram. Vad jag vet läggs det inte ner något program i höst. Menar du Barn och fritid som finns i Hultsfred och teknikprogrammet som numera inte längre finns i Vimmerby. Kommunerna har fördelat programmen till viss del för att bli effektivare då det är kostsamt att ha program med få elever på två närliggande orter. Troligen kommer det att behövas ännu mer gymnaisesamverkan.

    SvaraRadera
  4. Teknikprogrammet ges i Vimmerby och inte i Hultsfred. Blev lite felformulering ovan.

    SvaraRadera