söndag 11 augusti 2013

Daniel Sachs sommarprat rekommenderas!

Dagens cykeltur ackompanjerades av Daniel Sachs och hans berättelse om slumpens betydelse för utveckling. Han refererar till penicillinets upptäckt som orsakades av att en forskare fått mögel i sina bakterieodlingar och att han därefter drog slutsatsen att vissa mögelsvampar motverkar bakterietillväxt. Ett mycket stort medicinskt framsteg och jag minns hur min makes farbror som var sjöman brukade skicka hem penicillin till Sverige från Sydamerika för där fanns det möjlighet att köpa den viktiga medicinen innan det var lättillgängligt i Sverige.

Han beskriver också hur olika slumpvisa möten mellan människor leder till en ny människa och han tackade högertrafikomläggningen 1967 då hans blivande föräldrar första gången träffats av en tillfällighet.

Många anser att när slumpen orsakar lyckade upptäckter så är det mest tur. Daniel Sachs hävdar dock att man måste vara väl förberedd för att kunna förvalta slumpens möjligheter.

Han hävdar också och beskriver kulturens betydelse för samhällsutvecklingen och hur viktigt det är att även näringslivet tar en aktiv del av kulturens utveckling.

Slutligen tar jag fasta på hur viktigt det är med ett fritt och demokratiskt Europa för alla européer och för världen. Därför har jag idag röstat på vilka kandidater som jag tycker ska representera centerpartiet i valet till Europaparlamentet. Min förstaplats fick Kristina Yngwe från Skåne. En mycket duktig agronom i trettioårsåldern som just nu är en framgångsrik ordförande för LRF Ungdom. Henne vill jag ha i EU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar