fredag 12 juli 2013

Intensiv natt!

Pyjamasparty för åtta vilda nioåringar inatt. De somnade vid halv ett och vaknade vid halv fyra så det är trötta men nöjda barn som återlämnas till sin familjer strax. Kreativ lek i klätterträdet med "inte stöta marken banan" ses på bilden nedan och våra tama kycklingar uppskattades av alla.

Vårt trådlösa bredband har gett upp så morgonen har ägnats till felanmälan till Telia och redan på onsdag fm kommer en tekniker som ska åtgärda problemet. Tills dess får vi klara oss med smartphones och ipads. Tur att det inte hände i höst när jag ska arbeta hemifrån fler dagar i veckan. Kanske ska jag även uppgradera då Telia lovar att leverera 17 megabite per sek mot de 6-8 som vi betalar för idag. Uppgraderingen lovar att ge mellan åtta och trettio megabite per sek. Ett väl stort spann kan jag tycka och skälet är att den hastighet som kan levereras beror på ledningens kvalité och avståndet till telestationen. I vårt fall var det 1,3 km vilket var bra och kunde ge cirka 17. Vilka erfarenheter har Du av Telia och deras leverans av bredband? Får ni den hastighet som ni köper? Bredbandskollen kan hjälpa er att kolla och min känsla är att såväl mobiltäckning som bredband från Telia har försämrats på senare tid på landsbygden. Andra aktörer verkar konkurrera hårt med Telia nu. Vilken leverantör tror Du mest på för framtiden?

Fiber är givetvis det enda möjliga och nu grävs och kopplas det in fiber till det nya dagiset Lunden. Montörerna verkar dock förvirrade. Jag har aldrig sett en montör stå och läsa manual intill ett kopplingsställe men det gjordes vid rondellen igår. Jag smålog och konstaterade att fiberbyggandet bara har börjat och att vi har en lång resa framför oss med VEMAB och ITSAM. Hoppas bara att det inte kommer att kosta mer än det smakar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar