måndag 24 juni 2013

Budgetdebatt i fullmäktige

Det är spännande med budgetdebatt i fullmäktige. Fem miljoner extra odefinierade kronor i oförutsedda kostnader för KS för att hantera en ledningsgrupp utan administrativ chef fr o m den sista augusti. Vimmerby kommun måste noggrant se över skälen till att det är svårrekryterat till högre tjänster och att det är svårare att behålla kompetens i kommunen. Jag noterar exempelvis att tre av Vimarskolans högstadielärare varav två NO-lärare slutat och gått till Hultsfreds kommun.

Mitt anförande handlade om att vi behöver mer satsningar på underhåll av människor och av fastigheter.

Kommunen står inför stora nyrekryteringar och behöver arbeta mer med att bli en attraktivare arbetsplats. Befintlig personal behöver uppmuntras och karrärmöjligheter, kompetensutvecklingsmöjligheter, friskvårdsbidrag, arbetstid mm behöver utredas enligt den motion som Anna Svensson och jag lämnade in i april 2012. 

Fastighetsunderhållet är eftersatt i kommunen och vi anslår endast 24.50 kr/ kvadratmeter i denna budget vilket är alldeles för lågt. Ett anständigt underhåll kräver mer resurser än så. Min förhoppning är att det satsas mer i investeringsbudgeten. 

Debattklimatet var inte helt igenom bra i kvällens debatt och den uppfattningen kanske fler än jag delar...förbättringsmöjligheter finns då det fanns drag av härskarteknik i någras anföranden ikväll, tycker jag å nu ska fullmäktige ha sommarledigt! Ska bli rätt skönt att fira semester från såväl politik som civilt arbete. Ladda batterier behöver alla då och då, även fritidspolitiker. Leif Larsson tackade alla ledamöter och önskade en fin sommarledighet. Jag vill tacka Leif för det sätt han leder fullmäktige på, effektivt och med god stämning och en liten gnutta humor där det passar!

Bloggandet ska jag fortsätta med då kvällens debatt inte saknade inspiration till blogginlägg här.

En fundering som jag har och som jag missade att fråga om...hur kommer det sig att miljö och byggnämnden nästan dubbleras från3,1 till 5,9? Är det plan- och byggdelen som kommit till?

Att jag blev vald till ledamot för C i fullmäktiges landsbygdsberedning som ska ta fram ett landsbygdspolitiskt program gläder mig mycket. Ska bli mycket inspirerande! 
Centerpartiet kommer att inrätta en referensgrupp om landsbygdsfrågor där landsbygdsberedningens frågor ska diskuteras. Anna Svensson i Grönsved och Peter Karlsson i Dabbetorp är föreslagna till den gruppen och i detta arbete är målet att vi tillsammans ska göra skillnad för landsbygden. Centerpartiet är det självklara valet för att skapa förutsättningar för att hela Vimmerby ska utvecklas och en garant för att även mindre tätorter i kommunen ska få offentligt finansierade satsningar. Det lokala och nära näringslivet, föreningslivet och de lokalägande föreningarna i hela kommunen värnas av centerpartiet. Vi ser hela landet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar