onsdag 26 juni 2013

Almedalsveckan eller Bråvalla

Politiker och högre tjänstemän i vårt samhälle tar en betald semestervecka och reser till Almedalsveckan för att mingla,"seminera" och bara njuta av vackra Visby. När jag var där och föreläste 2010 och 2011 så flydde jag till botaniska trädgården när allt frotterande med kändisar och "wannabies" stod mig upp i halsen.

Vuxna roar sig i Almedalen samtidigt som 50 000 ungdomar roar sig i Norrköping. Lika mycket flödar alkoholen skulle jag gissa på båda platserna och det anser jag är ett bekymmer som bör diskuteras mera. Varför serveras alltid stora mängder alkohol så fort det ska vara lite festligt? Blir festen verkligen roligare med etanol i hjärnan och gift i kroppen som levern måste bryta ner? När alkoholen rinner in i synaspernas domäner så rinner omdömet och förnuftet sin kos! Vad är det som gör att exempelvis Oskarshamns kommun väljer att bjuda på alkohol i Almedalen? Blir nätverkandet då så mycket bättre för Oskarshamns kommun? Får man mer intäkter och nytta för kommuninnevånarna?

Ungdomarnas musikfest i Bråvalla? Hur skulle den vara utan öl? Skulle den helt enkelt fokuseras ännu mer på den musikaliska och kulturella upplevelsen om det var drogfritt? Skulle en drogfri musikfestival vara möjlig? Frågorna är många och svaren finns skrivna i stjärnorna.

De flesta kan hantera alkohol på ett rimligt sätt i vuxen ålder men några få åker dit och det måste vara provocerande för alkoholister att besöka Almedalen oavsett om de är nyktra eller ej!

Barn som lever i familjer med alkoholmissbruk kan vittna om alkoholens baksidor. Jag har träffat flera personer vars föräldrar är eller har varit alkoholister och som haft en barndom som ingen ska behöva uppleva. Men man väljer ju inte sina föräldrar. Väljer föräldrar alkoholen framför familjen så innebär det konsekvenser för oskyldiga barn och det blir konsekvenser i hela samhället! Som ringar på vattnet och där mingel blir vingel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar