måndag 1 april 2013

Solelrapport, rekordmånaden mars!

Mars 2013, en bra månad för solel.
Att den gångna marsmånaden har varit ovanligt kall och vintrig och ovanligt lång känns det som, det är fullt tillräckligt omtalat och omskrivet. Desto roligare då att få redovisa elproduktionen från mina solceller under mars månad. Efterso jag inte haft solceller någon marsmånad tidigare känns det fel att tala om rekord, men de som har längre erfarenhet än jag kan göra det. Men jag har gjort prognoser som överträffats med god marginal. Min och andras produktion i mars överträffar oftast det som är normalt för april så antingen går vi mot ett rekordår eller också mot ett år där produktionskurvan kraftigt avviker mot det normala.
Jag skrev i mitten av mars i mitt första inlägg på den här bloggen att ”det är nu det händer”. Som illustration till detta har jag lagt in ett diagram över min ”elbalans” detta år. Solelsproduktionen i mars uppgick till 513 kilowattimmar, men kunde varit betydligt större om det inte legat snö på cellerna 4,5 dagar. Mängden inköpt el hade varit ungefär hälften så stor om jag inte tvingats ha elvärme påslagen hela månaden i ett uthus för att inte vattnet skulle frysa(ständigt detta ”om”).

Mycket siffror blir det, det är lätt att glömma bort att det är miljönyttan som är det viktigaste. Inga koldioxidutsläpp, inget farligt avfall och inga störda grannar (om man bortser från mitt tjat).
Ett tips till den som är intresserad av siffror och allt annat som rör solel. Gå in på bengts.blogg.viivilla.se där finns allt man behöver veta och mycket mer om solel.
Tomas Holgersson

1 kommentar:

  1. Tyvärr är det diagram jag nämner i texten inte med på bloggen så sluta leta.
    Kanske kommer det med nästa gång?
    Tomas Holgersson

    SvaraRadera