tisdag 19 mars 2013

Det är nu det händer


Innehavaren av denna blogg, Ingela Nilsson Nachtweij, har haft den stora vänligheten att låta mig ta plats med rapportering och information om solel i allmänhet och min egen solelsproduktion i synnerhet. Det tackar jag för, särskilt nu när det på grund av årstiden börjar bli extra intressant.

Först lite fakta om min anläggning som består av 20 solpaneler på ett lagårdstak i Frödinge. Ytan är 33 m2 och maxeffekt 4,6 kilowatt. Panelerna är uppdelade i två strängar som är kopplade till varsin växelriktare som gör om likströmmen från taket till växelström som jag kan använda för eget bruk och matar ut överskottet på varsin fas till e.on.

Anläggningen togs i bruk 1 november förra året och jag har sedan dess skrivit några rapporter i Vimmerby Tidning om den blygsamma produktionen. Perioden november till februari är föga förvånande alltid en dålig tid för solel med bara en handfull procent av årets solinstrålning, men den snart gångna vintern har varit sämre än vanligt med för många dagar med snö på panelerna, då blir produktionen noll.

Men som rubriken säger, det är nu det händer. Sedan starten och till idag (19/3) har mina solceller producerat 500 kwh, 200 under de fyra första månaderna och 300 under de första 18 dagarna i mars. Och nu är det tätt mellan ”rekorden”, högsta dagsproduktionen 28 kwh, största försäljningen till e.on 15 kwh och det högsta effektuttaget 4,2 kw, det senare inte så långt från maximum. Att solelen bara skulle fungera under sommaren är alltså en av många myter. Effekten kan inte bli så mycket högre, men dagsproduktionen kommer att slå nya rekord när solen står högre och dagarna blir längre.

Det händer mycket kring solelen också, igår gick Vattenfall ut med ett erbjudande där man betalar 1 krona per kwh för den överskottsel som i allmänhet uppstår vissa tider under soliga dagar. Vi går alltså mot soliga och spännande tider.

                                                                 Tomas Holgersson
Kan ju heller inte låta bli att publicera en bild på den elbil som Tomas har och som laddas med egenproducerad el.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar