fredag 2 november 2012

Lägg inte ner landsbygdens unika service!

Webmöten i all ära men telemöten är den mest använda mötesformen mellan tjänstemännen på Sveriges största intresseorganisation för landsbygden, LRF. Jag har själv två olika telemöten på agendan i dag på förmiddagen och vi ska ta flera viktiga beslut på dessa möten. Effektivt och klimatsmart!

Digital teknik innebär att arbetsplatser borde kunna arrangeras till låga kostnader nära arbetstagarna. Klimatet vinner på att persontransporter och dagliga pendlingar till ett rum med en dator på en centraliserad position undviks. I det perspektivet har jag mycket svårt att acceptera nedläggning av servicekontor i Vimmerby. Jag har mycket svårt att förstå varför man inte kan utveckla digitala mötesplatser så att arbetstagare slipper tröttande pendlingsresor. Jag trodde i min enfald att landsbygden skulle vinna på internets möjligheter. Centraliseringen av myndigheters funktioner verkar gå fort och dramatiskt. Nu får det vara nog, tycker jag. Vilka är de riktiga skälen. Chefers kontrollbehov över sin personal , eller? Misstro till att små orter kan upprätthålla kvalité på service, eller? Jag tror att båda frågorna är lätta att bemöta med argument till fördel för mer decentraliserade funktioner nära människorna. Lokalsamhället behöver en nystart med hjälp av digital teknik. Attraktionskraften för Vimmerby borde kunna öka i takt med en sådan satsning. Bra boende, nära service och en kreativ och utvecklande miljö. Tillsammans får vi Vimmerby att växa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar