måndag 8 oktober 2012

Konsulttjänster, kortsiktiga lösningar eller?

Många kommuner köper konsulttjänster som aldrig förr. Vilka är skälen? Svårt för kommuner att rekrytera kompetens kanske är ett av skälen då kommunerna som arbetsgivare betraktas av många som icke attraktiva. Därför hoppas jag att min motion om Vimmerby kommuns attraktivitet som arbetsgivare prioriteras och behandlas skyndsamt. Jag vill att personalavdelningen snarast tar fram ett åtgärdspaket så att kommunen får lättare att rekrytera kompetens.

Ett av skälen är att jag tror att konsulter ofta saknar det långsiktiga och ansvarstagande perspektivet. När man lämnat sin rapport och fått betalt går man vidare in i nästa konsultuppdrag och vad som levereras till beställaren är ofta skräddarsytt utifrån beställarens behov och inte alltid utifrån kommunens bästa. Det är nämligen inte säkert att dessa två faktorer överensstämmer, enligt mig. Jag har sett flera fall där konsultrapporten till en kommun verkar vara ett beställningsjobb dvs någon eller några vill ha bekräftat någonting för att kunna dra igenom ett politiskt beslut i en viss riktning.

Ett annat skäl till att köpa färre konsulttjänster är kostnaden. Jag skulle gissa att en konsulttimme är minst tre gånger så kostsam för kommunen i synnerhet om konsultens resultat inte gynnar beställarens verksamhet i ett långsiktigt helhetsperspektiv.

Har ni exempel på ett konsulttuppdrag som ni uppfattar inte gynnar vår kommun. Meddela mig här på bloggen i en kommentar, ring eller mejla mig.

Jag får en känsla av att feldimensioneringen av Vimarköket verkar vara ett konsultuppdrag som inte varit flexibelt och genomfört enligt politiska beslut men mer fakta i ärendet verkar behövas för att vi politiker ska förstå vad som hänt och gått fel. Fokus måste givetvis vara att få till ett kostsystem som fungerar. Jag får nämligen många rapporter om problem och missnöje och det är otacksamt för personalen som säkert gör sitt bästa utifrån de förutsättningar som man har. Politiken måste skapa bättre förutsättningar tycker jag.

Imorgon ska vi diskutera alliansens visioner. Det blir spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar