onsdag 31 oktober 2012

Hemsida lanseras idag och förväntan är stor!

Anna Svenssons och min motion om bättre IT för Vimmerbyborna bifölls av kommunfullmäktige i måndags, vilket innebär att den ska genomföras. Vi är mycket glada för det och ser fram emot kommunens IT-utveckling enligt vår motions förslag. En viktig målsättning i motionen är ökad och förbättrad kommunikation med medborgarna via digitala medier. Jag efterlyste en bättre hemsida för våra invånare som exempelvis vill bygga fiber eller som arbetar inom kommunen och vill veta hur man hanterar olika IT-relaterade frågor i vår IT-förvaltning ITSAM. Hittills har ITSAMs hemsida inte varit något att skryta med och jag påpekade i fullmäktige att Vimmerby saknas som en av de sex medlemskommunernas på hemsidan. Svaret från vårt kommunalråd kom till mig under mötet som en handskriven lapp och beskedet på denna var mycket välkommet för mig. Idag ska ITSAMs nya hemsida lanseras och jag hoppas verkligen att den innehåller verktyg och tips för de Vimmerbybor som vill bygga bredband i samverkan . Hultsfreds kommun har en mycket bra information om detta för sina invånare.http://www.hultsfred.se/templates/Page____149.aspx

Kommunernas antagna IT-infrastrukturprogram bör väl också finnas här på hemsidan så att man kan läsa och förkovra sig i hur de andra ITSAM-kommunerna arbetar med bredbandsutbyggnad.

Hoppas att ITSAM är lika kommunikativa som Hultsfreds kommun i denna viktiga och framtidsbyggande bredbandsfråga. Det ska bli spännande att klicka in sig på denna nylanserade site idag. Och ikväll ska lilla alliansgruppen träffas och diskutera visioner. Det blir också intressant och spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar