lördag 22 september 2012

Personalpolitik i Vimmerby kommun

Socialnämnden och Teknik &service är de nämnder som har störst underskott. Frågan är om deras färdplaner kommer att infrias. Jag är oroad för detta och för Vimmerby kommuns ekonomi även om jag samtidigt ser flera goda tecken på att vi når målet en ekonomi i balans. Vilka åtgärder behöver göras? Jag funderar över svårigheter för kommuner att rekrytera personal. På nyheterna häromdagen diskuterades detta och kommunerna har svårt att attrahera medarbetare. Kommunen upplevs av många som trist och långsam som arbetsgivare och att det saknas gott ledarskap och offensiv personalpolitik. Här är nyckeln tror jag. Vi behöver göra Vimmerby kommun till en ännu bättre arbetsgivare genom strategiskt arbete. Jag hoppas att min motion om detta kommer att tas upp snart och fokusera. på detta. Lyckas vi med detta så kommer vi att slippa lösa ut chefer och ta in dyra konsulter som gör specifika insatser och sedan lämnar verksamheten utan en kontinuerlig insats. Vi behöver uthålliga medarbetare som leds av bra chefer och som arbetar långsiktigt och medvetet med de mål som politiken sätter upp. Jag vill utveckla Vimmerby kommun som arbetsplats och nu när vi inte har något personalutskott så ligger uppdraget på personalansvarig politiker i presidiet nämligen Heléne Nilsson som med hjälp av personalchef ska göra Vimmerby till en mer attraktiv arbetsplats. Fokus måste vara att lyfta de som redan arbetar i kommunen men även göra bra rekryteringar när det finns behov och skapa en arbetsplats för växande människor som vågar och vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar