lördag 29 september 2012

Samhällsbyggnad

Jag intresserar mig för kommunal översiktsplanering och detaljplanering. Plan-och bygglagen är också spännande och ett aktuellt exempel är Blåsekulle i Vimmerby. (se bild nedan) Detaljplanen från mitten av förra seklet tillåter tvåplanshus med max. 11.45 meter i nock om jag förstått det hela rätt. Hur tycker du att kommunen ska resonera om detta?

En annan viktig fråga som aktualiseras när jag läser Vimmerby tidning idag är att Eksjö kommun ställer ut sin nya ÖP nu och den involverar de lokala utvecklingsplanerna som tagits fram . Intressant ska det bli att följa detta och försöka få till att det blir en liknande process i Vimmerby. Det är mycket viktigt att fortsätta det lovvärda ÖP- arbete som gjorts i Vimmerby genom åren. Många kommuner har haft Vimmerbys tidigare ÖP-arbete med Christer Johansson som drivande tjänsteman tillsammans med Marie Karlsson Pentillä. Jag förväntar mig snarast en diskussion i KS om hur vi jobbar med ÖP och vilken tidsplan som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar