torsdag 30 augusti 2012

Kommunikation och demokrati

Jag kontaktade en mellanchef i en fråga som berör elevdemokrati. Personen lovade återkomma med svar på min fråga. Dagen efter återkom jag med ytterligare en fråga samt en undran hur det gått med den första frågan. Jag ska kolla och återkommer till dig svarade chefen som har ett mycket bra bemötande då man ringer upp. Döm om min förvåning då min man kommer hem och berättar att han blivit inkallad till mellanchefen och dennes chef och under cirka 20 minuter fått förklarat för sig hur han ska förklara för sin fru hur skolan ställer sig i den första av mina frågor. Är det några oklarheter får hon gärna ringa mig och ingen annan markerar den högste chefen som jag aldrig träffat. Kommunikation är med andra ord inte så lätt. Jag är inte nöjd med att min man får uppgiften att tala med mig om mina frågor till ledningen. Direktkommunikation är ofta att föredra när en person tagit en direktkontakt. 20 minuter tog det för dessa två chefer att svara på en av min frågor på tid som jag anser är avtalad som tid som min man ska ägna ungdomar och inte frågeställningar från en förälder som råkar vara hans fru. Respekt, ledarskap och direktkontakt samt effektivitet handlar detta om. Vad frågan gällde kan jag eventuellt återkomma till men det handlar om elevdemokrati som jag som politiker kan tycka är så viktig att värna. Unga människor måste få lära sig tidigt att påverka och att engagemang lönar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar