torsdag 2 augusti 2012

Affärer och upphandlingsfunderingar?

Jag har personligen konstaterat att jag gillar upphandlingar av alla de slag. Internet gör ju shopping så mycket annorlunda när man har tillgång till pricerunner osv. Sedan blir det ju ofta affär i någon Vimmerbybutik ialla fall för den goda servicen och sakens skull. Jag har också testat offertförfrågan i såväl privat regi då jag skulle köpa vitvaror senast som i jobbet då jag upphandlat konsulttjänster av olika slag.

Att göra anbudsförfrågningar och begära in offerter är spännande, effektivt och fungerar oftast väl i vår marknadsekonomi. Det jag då häpnar över är att exempelvis Tillväxtverket som borde vara experter på upphandling och affärer inte ens gör en upphandling då man ska ha en personalaktivitet. När dessutom generaldirektören påstår att Grand hotel var det billigaste alternativet och DN ganskar detta och finner att Tillväxtverket inte ens gjort en upphandling så blir man ju häpen. Kan jag så borde väl de som skall skapa tillväxt i Sveriges näringsliv klara detta med upphandling.

Tyvärr har jag även sett och påtalat brister i Vimmerby på detta med upphandling. Återkommer om detta. Ge gärna din syn på upphandling, offertförfrågan och anbud här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar