tisdag 24 juli 2012

Kulturvisioner som behöver bollas!!!

Smörjmedel behövs för att kulturlivet i Vimmerby skall utvecklas ännu mer. Min idé som jag vill testa här på bloggen är att Vimmerby kommun skulle kunna öronmärka sommarkulturpengar som olika aktörer skulle kunna söka genom att beskriva sina idéer och visioner och äska pengar. Jag tror att det skulle stimulera många att få möjlighet att förverkliga idéer på kulturområdet. Astrid Lindgrens hembygd finns men ger inte stöd till evenemang. Behovet av sommarkultur under semestertider är stort. Det vittnar Warmbadhusets satsning på musikkvällar om och En natt i maj har ju blivit mycket uppskattat. Många vimmerbybor vill ha mer underhållning och kultur på sommaren och detta skulle kunna stimuleras av kommunen tror jag. Komedinternas stadsteater har också blivit en succé och där finns kommunal finansiering så deras utveckling tror jag mycket på men det finns fler som vill göra kulturaktiviteter i hela kommunen. Det är ju viktigt att alla tätorterna får ett rikt utbud. Allsången i Storebro äger rum på onsdag och det är ju en härlig satsning där. Tuna har musik vid gärsgårn. Rumskulla har rumskulladagen. Vad har Frödinge? Vad har Södra vi? Dessa orter har hembygdsdagar men vad finns det mer? Hjälp mig att uppdatera kommunens kulturutbud på sommaren. Gullringen har Örsåsa som är mycket aktiva. Sommarkyrkorna är ju också en intressant och lovvärd kulturaktivitet.
Jag tror att det finns många kulturarbetare som skulle vilja utveckla och erbjuda underhållning i kommunen. Smörjmedel i form av möjlighet att söka pengar från kommunen föreslår jag här och nu och självklart skall kultur och fritidsnämnden samordna om det blir möjligt att ordna stimulans för sommarkultur i Vimmerby. Fokus och ett krav bör vara delaktighet av ungdomar som ofta har gott om tid på sommaren. Vimmerby har många talangfulla ungdomar som vill uppträda. Berätta för mig vad Du tycker om detta förslag som jag kommer att försöka utveckla politiskt på ett effektivt sätt i samråd med er som läser denna blogg med flera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar