måndag 6 juni 2011

Vimmerbys äldsta karta i sitt slag!

Lantmätaren Anders Larsson karterade en gård som hette Brennhult år 1646. Den har kopplingar till min föräldragård Perstorp och Träsksjön vid Borstingen. Vill du läsa mer , klicka här. Clas Tollin på Riksantikvarieämbetet har gjort intressant efterforskning om gården Brännhult som försvann. Han föreläste om detta i Vimmerby och vi utbytte en del information om de kartor som finns omkring Humpen.

Han har även använt mitt projektarbete som jag gjorde under mina studier till agronom vid SLU. Jag läste en hel del agrarhistoria och forskade om Perstorps by, markanvändning under trehundra år.

Finns mer information om detta så tar jag tacksamt emot det. Detta är så spännande1 Att det funnits en by undermedeltiden vid Borstingen är så triggande! Och jag som var helt ointresserad av historia i skolan...ålderstecken, lr?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar