måndag 2 maj 2011

Lilla alliansgruppen sammanträder samtidigt som VTN

Ikväll händer det grejjer i Vimmerby. Vimmerby Turism och Näringsliv eller Vimmerby Turism som det kanske heter nu för tiden har aktieägarträff. Fyra anmälda hörde jag att det var!

Lilla alliansgruppen skall också träffas och diskutera en flytt av Turistbyrån till Näs vilket Moderaterna i Vimmerby enhälligt föreslår fr o m den 1 jan. 2012. det framgår av kommunalrådets blogg där Turistbyråns besökssiffror jämförs med Björkbackens. Bättre att inte jämföra eller ta med fler objekt och helt utan koppling till Astrid Lindgren. Vi har ju Lilla Landet, Ronja Hotell, Virums älgpark, Loxbo lantkök, Fredensborgs herrgård, Gibberyd, Sevedstorp, Frödinge mejeri osv.

Vimmerby Tidning skriver om Turistbyråflytt och handeln...och jag diskuterar denna fråga med så många aktörer som möjligt för att få ett bra underlag till kvällens diskussion. en viktig strategisk fråga som KF måste ta antar jag. Blir det beslut redan i maj?

Skolskjutsarna är en annan viktig fråga där det verkar som att M och S har gått ihop. Synd att man inte lyssnar på våra ungdomar och förbättrar istället för försämrar för unga som har föräldrar som valt att bo på landsbygden. En mycket viktig fråga för alliansen men ikväll ska den inte diskuteras om jag förstått agendan rätt. Det finns tre andra punkter för kvällens möte! Mer kan jag inte berätta här ännu! KS och KF måste demokratiskt ta dessa frågor på allvar så att Vimmerby utvecklas på bästa sätt och med en tydlig tillväxtstrategi för hela kommunen och för alla invånare även de som inte ännu har eget körkort.

5 kommentarer:

  1. Även jag har reagerat på att kommunalrådet jämför med just Björkbacken.

    Att M och S går ihop om skolskjutsarna är bara att beklaga. Det får stå för deras syn på barn och ungdomar.
    Jag har tidigare föreslagit att de politiker som beslutar i skolskjutsfrågan borde gå ensamma 4 -6 km på en kall mörk regnig landsväg innan de tar detta beslut, för att sätta sig in i hur en elev i högstadie (13 - 16 åringar) och gymnasie (16 - 20 åringar) kan uppleva detta.

    SvaraRadera
  2. När det handlar om skolskjutsar och turistbyrå så blir det väldiga debatter i lokaltidning och på bloggar. Men när personal och anhöriga i framförallt vård och omsorg talar om hur illa det är så får det ingen större uppmärksamhet. Det är tydligt hos er alla politiker. Varför? Det är märkligt och sorgligt tycker jag.

    /Madeleine Karlsson.

    SvaraRadera
  3. Jag instämmer i det du skriver. Märkligt och sorgligt att förhållanden inom vård och omsorg inte får den uppmärksam som krävs. Hur skulle vi kunna förbättra det tillsammans? Curt Tyrberg och Eva Svensson är centerpartisterna som sitter i omsorgsnämnden. Kontakta gärna mig eller dem och för fram dina åsikter, så kan vi inleda en dialog om denna viktiga framtidsfråga för Vimmerby.

    SvaraRadera
  4. Turistbyråns aktieägarträff hade drygt 20-talet deltagare och representerade cirka 70-80 % av ägarna. Inte fyra som du skriver ovan. Vart har fått den siffran ifrån?

    SvaraRadera
  5. Det var roligt att höra att ni var så många. Hoppas att ni hade ett bra möte!

    SvaraRadera