fredag 15 april 2011

Skolskjutsar- en viktig centerfråga

Läser i Vimmerby tidning om sparförslaget om skolskjutsar i Vimmerby. Detta kräver diskussion och ställningstagande från centergruppen. Detta är en viktig ungdomsfråga och den vill jag diskutera vid lunchen med elevråden på Vimarskolan idag i samband med Frammisgalan. Är det rimligt att gymnsieelever inte får skolskjuts? Är det rimligt att högstadieelever måste gå eller cykla 4 km till bussen.

kan konsekvensen bli att unga väljer en annan studieort pga av detta. Om ja så har vi förlorat på skolskjutsbesparingsförslaget istället för att vinna. Magkänslan måste avgöra detta då vi omöjligt kan veta hur en ung människa resonerar i denna fråga. Vad är det som får en ungdom att välja ett annat gymnasium? Kvalitet, specialutbildningar, skolskjutsmöjlighet, kompisar eller föräldrars påverkan?

Detta vill jag även diskutera här med Dig som läser detta. Välkommen in i debatten!

2 kommentarer:

  1. Det finns de som på allvar hävdar "Att när jag var barn fick jag minsann gå/cykla till skolan. Då fick vi klara oss utan skolskjuts, o.s.v."
    Jag var ett av de barn som under en tid när vi bodde på landet fick cykla och gå ca 7 km till skolan. Det var med stor bävan och med ångesten som en klump i halsen jag cyklade på ofta smala och gropiga grusvägar. Ibland kom det någon bil eller lastbil. Då fick man snabbt hoppa av cykeln för att inte svepas med i fartvinden.Det var hemskt, men vi hade inget val. Min mamma hade inte körkort, så hon kunde inte skjutsa mig och min lillasyster. Denna skräckupplevelse som det ofta var, unnar jag ingen unge idag att få uppleva. Dessutom är trafiken betydligt mer omfattande än den var på 60-talet när jag gick i skolan. Varför ska vi utsätta våra barn och ungdomar för den fara det är att gå/cykla på landsvägarna där det inte finns vare sig gatlyse, trottoarer eller cykelbanor.Det borde finnas andra sätt att spara dessa slantar på än att utsätta våra unga för detta.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också politiker som har mindre än 4 km skall cykla till arbete och politiska möten.
    Sedan kan de fatta ett bra beslut om skolskjutsar

    SvaraRadera