onsdag 13 april 2011

Destinationsutveckling

Vimmerby behöver ett levande torg och då är ett bra samarbete mellan Vimmerby kommun och de företagare som vill utvecklas i stadskärnan central. Mycket bra att hela alliansen stöttar Bakfickan i deras etablering vid torget och jag kan inte förstå varför 4 parkeringsplatser skulle försvinna om man bygger torgservering utanför Anitas Päls. Det står några stenstolpar som behöver flyttas men det påverkar inte parkeringsplatserna som jag ser det.

Badplatsen vi Nyn är ett sorgebarn för Vimmerby kommun tycker jag då denna plats upphör som kommunal badplats. jag fick besked om detta i måndags. Teknik och service kommer att ta bort bryggorna. Markägaren kommer att gräva av så att det inte går att parkera vid Nyn. Hur påverkar det vår destinationsutveckling för tyskar som har varit flitiga besökare vid denna badplats och hur påverkar det oss Vimmerbybor. Jag lärde mig att simma vid Nyn. Nu försvinner all simskola här. Markägaren önskade en dialog med kommunen. Man ville ha kvar simskolan och man ville ha bryggor.

Nu kvarstår faktum, badplatsen försvinner för allmänheten. Fisketävlingar vintertid kommer väl inte heller att kunna arrangeras här för även det kräver parkering.

Jag tror att detta hade gått att lösa med en öppen dialog mellan markägare och kommun. Den insikten och viljan saknades tyvärr. Den stora förloraren är destinationen Vimmerby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar