söndag 10 april 2011

Av Micael Glennfalks söndagskrönika kan man få intrycket att han genom att använda en av honom upptäckt analysdatabas öppnat ögonen på politiker och tjänstemän för hur stora kommunens kostnader är jämfört med andra kommuner.Den bilden är felaktig, det har i många år funnits mängder av jämförelser som tidigare politiker känt till, diskuterat och använt som beslutsunderlag. Det är många nya politiker som är förklaringen till eventuell okunskap, inte brist på statistik och jämförelser.
Beträffande Turistbyrån har Micael Glennfalk tydligen inte förstått den stora betydelse torget har för Vimmerby, det handlar inte om att gynna ensklida butiker. Dessutom fungerar ju Turistbyrån suveränt i den omgivning den finns i idag.
Det måste vara en ambition för kommunen att locka ALV-besökare till övriga delar av staden och kommunen. En placering av Turistbyrån vid Näs motverkar detta. Om en turist frågar mig om var Turistbyrån ligger och jag svarar enligt Glennfalk "Vid Astrid Lindgrens barndomshem!"
blir ju följdfrågan och var ligger det. Jag har faktiskt försökt förklara den vägen på tyska en gång. Det gick inte så bra.
Tomas Holgersson

Ovanstående kommentar har Tomas fösökt att publicera som kommentar på kommualrådets blogg idag. Även jag försökte kommentera då det skrevs om centerpartisters bloggar och då det bara är jag och Peter Fjällgård som bloggar bland Vimmerbys centerpartister så gissar jag att det var våra bloggar som åsyftades på Diskutera med kommunalrådet. Jag vill betona att Centerpartiet INTE har diskuterat Turistbyråflytten men Tomas och jag har tillsammans kommit fram till att vi inte tror att en turistbyråflytt varken löser VTNs problem eller Kulturkvarteret Näs problem med sina respektive budgetar. Centerpartiet skall ta upp frågan och meddela Centerpartiets uppfattning om Turistbyråns lokalisering och torgets framtid samt turismens utvecklingsstrategi i Vimmerby vilket vi fått en tidpunkt att vara klara med om två månader till KS i början av juni. Då tar vi den debatten på allvar med övriga partier i Vimmerby. Socialdemokraterna verkar också ha skilda uppfattningar i denna fråga om man tolkar Peter Högbergs och Jan Henrikssons uttalanden i Vimmerby tidning. Hur Lis- Astrid uppfattar frågan är jag mycket nyfiken på :-)

Hur övriga Moderater ser på dessa frågor om Näs och VTN och torget är jag också nyfiken på men besked kommer väl inte förrän i början av juni.

Styrelseordförande Kristina Alsér betonar att styrelsen inte ännu har någon uppfattning i denna fråga om man vill driva Vimmerbys turistbyrå utan hon ser det som politikernas fråga och har länge efterfrågat ett ägardirektiv kring en strategi med utvecklingen av Näs i Vimmerby. Vi har idag haft ett mycket utvecklande samtal med Kronobergs landshövding (politiskt oberoende) där jag hoppas att politikerna i Vimmerby kan ge denna viktiga styrelse ett tydligt besked och viljeinriktning.

25 kommentarer:

  1. Har precis kollat min blogg och ingen har skickat in någon kommentar. Varken Ingela eller Tomas. Jag granskar alla kommentarer och får dem direkt i telefonen när de kommer.
    Så korrigera gärna detta i inlägget. Ni får gärna försöka igen.
    Några svar:
    Även gamla politiker, sådana som suttit i flera mandatperioder, har inte fått analysen presenterat för sig. Så lyder vittnesmålen. Vid Alliansens gruppmöte överraskades jag av hur många som inte kände till den. Peter Fjällgård skriver på ett sätt som tyder på att han inte har en aning om denna. Han beskriver den som "staplar och skalor" och "ranking"...
    Så har centerpartiet haft tillgång till dessa siffror så har man inte tillgodogjort dem till andra i Alliansen (eller oppositionen). Och man har definitivt inte arbetat efter dem eller offentliggjort dem.
    Sedan ska jag rätta en missuppfattning: Det är inte Näs som ska driva Turistbyrån som Ingela skriver i referatet med Kristina Alsér, det ska Turistbyrån själva göra. Man ska samlokaliseras och samarbeta enligt förslaget. Detta för att skapa ekonomiskt utrymme i kommunens budget, pengar som behövs till både barnomsorg och äldreomsorg.
    Det är riktigt att styrelsen i KALN vill ha nya ägardirektiv. Sådana ska jag arbeta fram, men vill avvakta beslutet om Turistbyråns eventuella flytt först.
    Ägardirektiven måste ju vara sådana att det är möjligt att driva Näs utan stora kommunala tillskott. Därför vill jag vänta.
    Betr. centerns åsikter skriver Ingela "centerpolitik ska presenteras både här och på Peter Fjällgårs blogg" i ett tidigare inlägg. Jag tar det för sant rakt av.
    Dessutom skriver Ingela att Alliansens budgetdirektiv var "ett märkligt och drastiskt utspel". Konstigt att skriva så om ett förslag som också centern röstade ja till. KD hade ett eget, M hade ett eget - C hade inget... Istället utgick man från våra andras förslag. Att sedan prata om "drastiskt utspel" när tidsplanen lagts sedan månader tillbaka och man samtidigt inte själv löst sin uppgift...
    Ingelas utspel i Vimmerby Tidning, med nej till att låta Turistbyrån flytta till Näs, beskrevs av tidningen som centerns förslag. Någon rättelse har Ingela inte gjort. Kanske den kommer nu...?
    Jag vet att centern inte är enig i frågan, eftersom Per-Åke Svensson också lagt ett liknande förslag. Åtminstone uppger han det för mig. Att inte heller (s) är eniga har jag förstått, Jan känns ganska ensam i sin åsikt. Det finns också röster inom (m) som är tveksamma till mitt förslag, som diskuterats där i två veckor och i Alliansen i en vecka. Jag hade hoppas på en bredare debatt, men när nu Ingela och Tomas Holgersson redan är emot, utan att man sett de ekonomiska vinsterna, så lär väl debatten bli tvärpolitisk i KF.
    Att diskutera saker och ting i en liten Alliansgrupp syns ganska onödigt under nuvarande spelregler, och det krävs nog att samtliga kan jobba efter de eventuella nya spelregler som centern vill sätta, om det ska bli nån verkstad.
    Ingela frågade till och med om vi protokollförde våra diskussioner...
    Vi hade utsett en liten Alliansgrupp för att bereda de stora frågorna där. Vi var överens på stora Alliansgruppen att vi kunde ta fler frågor än äldreomsorgen i den lilla gruppen.
    Men vi kan ta dom också i tidningen om (c)anser det. Synd bara att positionerna blir låsta innan man ens har alla fakta på bordet.
    Centern bör nog också fundera på om Per-Åke och Ingela ska vara överens eller inte, de båda sitter ju i kommunstyrelsen.

    SvaraRadera
  2. Hej kommunalrådet! Det blir felanmälan då man försöker kommentera på vimmerby.blogspot.com. Jag försöker via Googlekonto och då jag loggar in får jag felanmälan, tyvärr. Återkommer med kommentarer på din kommentar här :-)

    SvaraRadera
  3. Per- Åke och jag är överens i många frågor dock inte i alla och så ser det ut i de flesta partier. Är du, Magnus och Tomas överens i alla frågor som tagits upp i KS sedan du tillträdde som kommunalråd? jag har sett tecken på att så inte är fallet:-)

    SvaraRadera
  4. Framförallt verkar du inte överens med hur Moderaterna samverkat i alliansbeslut under förra mandatperioden och som ett exempel vill jag nämna renovering av Vimmerby gymnasium. Det finns uttalanden som Magnus G gjort i KS som du tillrättavisat Magnus under mötet. Det finns även vissa tecken på att ni i Moderaterna är oense i många av de frågor som du lyfter. Vill alla bygga äldreboenden enligt den princip som lilla alliansgruppen föreslog för en vecka sedan. Jag ingår i lilla alliansgruppen och det var sagt att det bara skulle dikuteras äldreboenden och inte flytt av turistbyrån. Jag vill diskutera beräkningsdirektivet som du gett om turistbyråflytten till ekonomikontoret. jag tror att du behöver politiks majoritet i KS för ett sådant direktiv då det inte lähre finns något KS Au med belutsfunktion. Hur är regelverket på den fronten?

    SvaraRadera
  5. Enligt www.kolada.se har Vimmerby en god soliditet jämfört med jämförbara kommuner. Rörelsekapitalet är också tillfredställande vid en jämförelse. Omsorgsnämndens totala kostnader / invånare är i paritet med jämförbara kommuner. Grundskolans totala kostnader/elev är lägre än genomsnittskommunen tack vare bra skolpolitiker och bra förvaltningschef 8Sten- Olof Svensson. Detta framgår av statistiken på denna hemsida. Statistik kan bevisa nästan vad som helst och tolkningar av statistik bör man vara mycket försiktig liksom anklaganden av politiker som styrt under tidigare mandatperioder. Det har skett misstag men glöm aldrig att det krävs majoritetsbeslut i en demokratisk församling. jag är en av nio i KS och en av 49 i KF och det är ett faktum som kvarstår oavsett vilka synpunkter jag har på saker och ting. Givetvis måste jag ha rätt och skyldigheten att driva en debatt om de frågor som jag tror på. I demokratins anda vill jag göra mitt yttersta för att alla fritt skall få uttrycka sina synpunkter även om jag har en skyldighet att försöka påverka om jag inte tycker lika med andra. Debatten skapar bra beslut i slutänden och är det så att majoriteten av KF vill flytta turistbyrån så skall vi självklart göra det. Låt oss ta en saklig debatt om detta och sedan rösta.

    SvaraRadera
  6. Ingela, det är en sak att inte vara överens i sak. Det behöver man inte alls vara.
    En annan att inte vara överens i procedurfrågor. Och i procedurfrågorna är vi överens i hela stora Alliansgruppen (utom du), att ta de stora remisfrågorna om turismen, torget, äldreomsorgen etc för att bereda dem till Stora Alliansgruppen, eftersom vi annars bara hann en enda fråga på de två timmar vi har till förfogande.
    Ditt raljerande om "fort och fel" här och där i din blogg är respektlöst och självklart faller det tillbaka på dig själv nu, eller hur?
    Betr. din fråga till, tjänstemän och politiker om jag som kommunalråd "verkligen får beställa" ekonomiska beräkningar rörande turistbyrån (och annat) så finns det tre viktiga delar som reglerar detta:
    1) Jag är KSO och enligt 22:a paragrafen i reglementet ansvarig och ska ta initativ som kan leda till ekonomisk hushållning.
    2) Jag är ordförande i VKF och har därmed KALN i min koncern.
    3) Jag är heltidsanställd och BÖR samarbeta med tjänstemän ömsesidigt.
    Ska centern - du och Peter F. - vara en motkraft till KSO bör man vara överens i partiet om detta. Per-Åke är det definitivt inte, vi har ett fungerande, inlyssnande samarbete för Vimmerbys bästa. Det har betydelse eftersom vi bereder ärenden tillsammans i Alliansen och det bör vi inte göra om Alliansens KS-ledamöter ifrågasätter vad KSO får göra eller inte göra till tjänstemän och politiker.

    SvaraRadera
  7. Antar att min ringa person retar etablisimanget. Jag ser mig inte som någon motkraft. Jag är en i Vimmerby boende och delger bara min syn och åsikt.Har i stort lämnat aktiv politik. Men har givetvis mina Centerpolitiska åsikter om än långt ut till vänster.Och jag kommer inte låta något kommunalråd bestämma vad jag ska tycka.
    Inte heller Centerpartistiska KS ledamöter.

    SvaraRadera
  8. Betr. Vimmerbys ekonomi så är resultaträkningen sådan att man under tre tidigare år inte klarat balanskravet på 2 procent överskott. Underskottet 2010 är bland de 15 sämsta i landet.
    Över 30% av eleverna i årskurs nio i grundskolan har inte godkänt i matematik, lokalerna är slitna och ej underhållna.
    Äldreboendet Eken är utdömt.
    Anklagelser mot tidigare politisk ledning kommer inte enbart ifrån mig och de avtal jag publicerat, utan också från revisornas rapport om avtalspensioner. Läs på, Ingela!
    Jag har aldrig undantaget Tomas Petersson (m)och Jan Henriksson (s) från kritik men inte någon gång har centern öppet kritiserat sitt tidigare kommunalråd.
    Gör man det nu när handläggningen av avtalspensionerna kommer fram?
    Det är anmärkningsvärt att du inte är intresserad av att diskutera "rätt eller fel" i en demokratiskt styrd organisation. Skälet är sannolikt att du letar fel i min handläggning, i någon slags luddig "hämnd" för valresuyltatet. Barnsligt.
    Sök insikt istället, så kan vi förbättra Vimmerby och försöka skapa en ny beslutskultur tillsammans.
    Gymnasiet? Visste man inte för två år sedan att elevunderlaget skulle minska med 30% till 2015?
    Du har missuppfattat uppdraget till Lilla Alliansgruppen. Fråga Per-Åke.
    En öppen debatt är vi överens om. Men åtminstone jag vill ha fakta på fötterna först.

    SvaraRadera
  9. Till Peter vill jag säga:
    Jag respekterar dina åsikter men inte att du försöker göra mig odemokratisk i dina inlägg på din blogg. Fortsätter du med detta förtjänar din röst ingen respekt alls. Du är ersättare för centern i kommunfullmäktige. Vill du lämna politiken bör du avsäga dig detta uppdrag. Så länge du har uppdraget representerar du centerpartiet.

    SvaraRadera
  10. Micael, jag har inte skrivit att du skulle vara odemokratisk. Jag antar att du tolkar mellan rader?
    Som jag skrev, jag har i stort lämnat politiken, och den dag jag lämnar den helt så blir det en dialog mellan Centerpartiet och mej. Jag representerar Centerpartiet som ersättare i KF. På bloggen står tydligt vad som gäller. Mycket av mitt sätt att skriva lärde jag mig i valrörelsen, som av en del var helt respektlös. Och det står partiet helt fritt att be mig sluta och lämna. Så länge de inte gör det,kommer jag att skriva vad jag ser och tycker. Det kommer säkert inte att passa alla heller. Varken blå eller röd.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker det är åt h-vete att kommunalrådet bloggar politisk retorik på sin blogg som skall vara en officiell blogg för kommunens högsta politska företrädare. Jo, alla kan sätta upp en blogg men vi ska inte driva partipolitik från kommunens hemsida. Det får ta mig faen ske från privata bloggar eller partiets bloggar. Bloggen har adress vimmerby.blogspot.se och inget annat.

    SvaraRadera
  12. Jag känner mig nödsakad att lägga mig i denna debatt.

    För det första instämmer jag i det uppenbart olämpliga i att kommunalrådet har en starkt polemiserande blogg på kommunens hemsida, vilket jag också gav uttryck för vid ett gruppmöte härförleden. Självklart får kommunalrådet, precis, som alla blogga, men inte på det vis som nu görs från kommunens hemsida. Den ska vara oantastligt neutral.

    Det som föranleder att jag nu tar till orda är den ovanstående debatten, där kommunalrådet återigen sprider insinuationer om att ingen före honom skulle ha visat något ansvarstagande. Jag vet inte om det beror på att ingen upplyst honom om tidigare beslutsprocesser och politiska avvägningar, eller om det helt enkelt är så att han inte vill lyssna.

    När det gäller Vimmerby gymnasium, så vill jag inleda med att säga att jag, som ordförande i bildningsnämnden 2003-2006 och vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden 2007-nov 2009, är stolt över att om- och tillbyggnationen långt om länge blev av. Om grundskolans lokaler är slitna, så är det inget emot hur gymnasiets var:

    Delar av gymnasiet var så sunkiga att man fick stänga av dem när det var öppet hus för niondeklassare, för att inte skrämma bort tänkbara sökande. Uppvärmnings- och ventilationssystemet var kaputt, så i vissa lokaler var det så kallt att elever och lärare fick sitta med ytterkläderna på, i andra lokaler var det jättevarmt. Matsalen var inrymd i fönsterlösa skyddsrum, med takhöjd som var så låg att Arbetsmiljöverket inte tillät någon fortsättning. Vid ett tillfälle föll en elev blödande till marken efter att ha tagit ett skutt och slagit huvudet i en utskjutande del. Elsystemet var ett livsfarligt hemmasnick. Dessutom var elever i olika program utspridda i olika byggnader, vilket ledde till klyftor och främlingskap mellan olika grupper.

    Kort sagt var läget så akut att man hade att välja mellan att göra omfattande åtgärder eller lägga ned gymnasiet.

    Tro inte att det inte diskuterades - tvärt om höll vi på i flera år och vände och vred på investeringskostnader, låneskuld och kapitaltjänstkostnader. Elevantalet hade vi god koll på - som bekant är det 15-16 års leveranstid på gymnasieelver, så det går att beräkna elevunderlaget ganska många år framöver. Jag är förvånad över att ingen tycks ha redogjort för kommunalrådet om tankarna att successivt flytta in allt fler program i huvudbyggnaderna, allteftersom elevantalet minskar. Det borde vara fullt möjligt att också flytta in vuxenutbildningen när kontraktet med Fokushuset går ut. Det råkar väl sammanfalla ganska väl i tid.

    Slutligen skulle jag önska att kommunalrådet lade sig mer vinn om att skapa ett samarbetsklimat och framtidstro, istället för att kritisera allt som alla före honom har gjort. Så skapar man inte samförstånd.

    SvaraRadera
  13. Curt, kommunalrådsbloggen används, förutom för att beskriva den verksamhet jag gör, också politiska skeenden i kommunen. Det sker givetvis med mitt perspektiv eftersom det är jag som är kommunalråd. Alliansen har valt mig till kommunalråd i förhandlingar som baserat sig på valresultatet. Vill man inte ha en kommunalrådsblogg där jag har frihet att skriva vad jag vill, föreslår jag att du tar upp frågan i fullmäktige för exempelvis en omröstning. Jag skriver definitivt ingen blogg där jag inte har frihet att skriva vad jag vill utan att först läsa upp det för politikerna i Alliansen. Så det blir att rösta om en kommunalrådsblogg eller inte.
    Intressant synpunkt förresten: Kommunalrådsbloggen ska vara utan politik...

    SvaraRadera
  14. Gudrun, jo, förslaget att flytta Lärcenter från Fokushuset lade jag nog nästan direkt när jag fick siffrorna om den enorma minskning av gymnasieelever som väntar åren framöver. Och den frågan är starkt aktuell. Jag håller fullt med dig om att gymnasiet var slitet. Och man tog beslutet att renovera. Det fanns andra förslag som kanske bättre passat det antal elever som nu väntar.
    Och jag säger samma till dig som till Curt: vill ni inte ha någon kommunalrådsblogg så ta upp frågan till omröstning i fullmäktige. Jag skriver som sagt ingen blogg där jag inte har frihet att förklara politiska skeenden ur mitt perspektiv, och med möjlighet till dialog och frågor ifrån läsarna/invånarna.
    Betr. den gamla skåpmaten reagerar jag alltid när någon försöker skyla över direkta felaktigheter. Och av revisorernas rapport att döma är det ju inte slut än.
    Beträffande samarbete och samförstånd är det mycket gott med de politiker som varje vecka är nära mig i olika sammanhang, men det spricker ibland när populistiska grepp tas i tidningen.
    Både KD och C bör kanske själva rannsaka det sätt med vilket man bedriver politisk argumentation ur ett samarbetsperspektiv.
    Jag har bjudit in till diskussion, jag gör omfattande gruppmail till både KS och gruppledare, och jag har skapat nämndordförandemöten och jag öppnar fullständigt i Alliansgruppen med all info jag har.
    Jag förbehåller mig då rätten att reagera på felaktig information och på populistiska grepp som både oroar och skapar konfrontationer.

    SvaraRadera
  15. Hej alla! Det verkar som att det är bäst att jag inte företräder Centerpartiet i den lilla alliansgruppen i fortsättningen om Micael får bestämma. Jag avvaktar Centerpartiets uppfattning i den frågan men efter att ha rådgjort med Per Åke så verkar det i alla fall inte som att han har något problem med mig i KS. Jag lovar att ta upp den frågan omgående med Centerpartiet i Vimmerby. Vad gäller alliansgruppmötet imorgon så är jag i Karlskrona och träffar länsstyrelsen där för att diskutera energi- och klimatfrågor för Blekinges landsbygd. jag är inte hemma förrän tidigast kl. 21 så jag hoppas att många andra från centerpartiet kan närvara. Per Åke är i Åre så han har tyvärr också förhinder. Vore toppen om någon av er som närvarar från vårt parti kan anteckna och meddela vad diskussionen kom fram under kvällen så att Per Åke och jag får veta. Curt är väl mycket lämplig till det. OK?

    SvaraRadera
  16. Micael, exakt vad är barnsligt och exakt vad är det för fakta som jag inte har på fötterna? Har jag rätt och möjlighet att få ett förtydligande?

    SvaraRadera
  17. Förresten, du är en av 49 i KF, Micael, glöm inte det! Och faktiskt så har jag insett att jag är en av 49 i KF och en av 5 i KS-alliansen. Göran Gustafsson (även han är en av 49 i KF och en av 5 i KS-alliansen) och jag lunchade i fredags och det var en stor samstämmighet om att såväl C som KD måste profilera sig och har rätt att göra det. Vad jag förstår så har M också alltid profilerat sig. Detta håller debatten vid liv och borgar för bra demokratiska beslut efter omröstning.

    SvaraRadera
  18. Micael, menar du att kommunalrådsbloggen är skapad utifrån ett fullmäktigebeslut eftersom den bara kan dras tillbaka efter ett nytt sådant beslut?

    Jag tycker visst att det kan finnas goda skäl att kommunens invånare kan ha kommunikation med kommunens främsta förtroendevalda likaväl som med kommunens främsta tjänsteman på hemsidan. Och jag tycker det är fullt rimligt att du redogör för vilka bedömningar och avvägningar du gör i olika aktuella ärenden. Men det går faktiskt att göra utan att insinuera och chikanera andra. Det är vad jag i det här sammanhanget menar med att hålla sig neutral.

    Jag vill i det här sammanhanget uttrycka att jag uppskattar att du, Micael går igenom gamla avtal osv. Det finns uppenbarligen en hel del som undanhölls oss som då satt i KS au.

    Däremot är jämförelsetal, precis som Tomas H och Ingela tidigare skrivit och som jag uttryckte vid gruppmötet häromsistens, något som ständigt har funnits med i bedömningar och prioriteringsdiskussioner. Det är absolut inget som upptäckts av Micael Glennfalk. Men för det första behöver man veta vad de olika kvalitetsmåtten står för, så man t ex inte tror att det är eftersträvansvärt att försumma samtal inför döden, när vi istället bör vara stolta över att ha en högkvalitativ vård i livets slutskede. Man behöver på samma sätt ha kunskap om att de höga siffrorna för hemtjänsten är direkt korrelerade till de låga siffrorna för särskilt boende. Och så vidare.

    För det andra är det oerhört viktigt att inte bara titta på nationella jämförelser utan kanske framför allt jämföra med den så kallade kommungruppen. Annars riskerar vi att hamna väldigt snett. Men jag förutsätter att en lyssnande och lärande dialog med respektive nämnder och förvaltningar under veckan som gått har tydliggjort detta.

    Även jag har förhinder att närvara vid morgondagens möte, men har för avsikt att vara med den 18/4.

    SvaraRadera
  19. Ingela, barnsligt är det du skriver under rubriken "Sommartorget" där du har fel om behandlingen av Bakfickans satsning, där du beskriver mitt arbete som en "enmansshow" och där du raljerar som "Blev det fort men fel nu?" om ett sammanträde där du skulle delta men inte gjorde det. Att du förmedlar felaktigheterna från Peter Fjällgårds blogg är ingen ursäkt.
    Fakta på fötterna har du inte när man läser det du skriver under rubriken "Lös problemet, hitta en lösning..." rörande turistbyrån och VTN. Det är ju fel. Varför ställer du inte frågorna till oss? På gruppmötena innan KS eller direkt till Per-Åke eller till Tomas som sitter i VTN:s styrelse och som du träffar inför kommunstyrelsen? Fel har du när du tycker vi sprider oro för turistbyrån i april, men det är ju nu vi måste ta frågan eftersom det är budgettider: april, maj, juni spelar väl ingen roll utifrån arbetsbördan på turistbyrån?
    Nåt som jag också reagerar på, men kanske man inte kan kalla det barnsligt, är när man Facebookar under pågående sammanträde/budgetdialog, eller är alltför upptagen í sin dator när nämnder och tjänstemän föredrar sina ärenden. Jag ska skriva ett PM om detta. Vi följer inte fullmäktiges beslut om slutna nämndsammanträde om vi har en öppen kanal till Facebook, Twitter eller blogg på nämndernas sammanträden. Och vet ni vad: jag tycker det är långt viktigare att beivra än om kommunalrådet öppnar för politisk diskussion på sin blogg.
    Till Gudrun: Jag har fått det politiska arbetet beskrivit för mig under den gågna mandatperioden, undantaget Per-Åkes tid. Och det tyder inte på att man haft ekonomisk insikt eller vetat vilka papper man skrivit på. Du kan gärna kontrollera mina uppgifter med tjänstemän eller kollegor i ditt eget parti. Tog ni förresten initiativ till nämndordförandesammanträden, som vi har nu för ökat samarbete i Alliansen?
    Nej, jag har inte uppfunnit analysen. Dock verkar den inte använts men säger du att ni gjort det så är det jättebra. Då känner ni ju till läget sedan flera år tillbaka.
    Betr. bloggen: Jo, jag tycker att vi ska ta upp frågan på fullmäktige och kanske ta en policy för en kommunalrådsblogg. Jag röstar gärna för att du och Curt kan ta uppdraget att formulera en policy.
    För jag tänker inte ändra på det faktum att jag skriver det jag vill och efter eget omdöme. Om du tycker det är dåligt, kan du gärna skriva det i en kommentar. Jag lovar att efterforska vad för tekniskt fel som drabbat Ingela och Tomas när de försökte skriva en kommentar idag men det råder ingen censur.
    Antingen är det min blogg eller inte.

    SvaraRadera
  20. Ok, tack då anser jag denna debatt avslutad för min del. Denna vecka ägnar jag i första hand åt mitt arbete på LRF och lämnar över Centerpolitiken till mina partikamrater tills KS den 19 april. Ev. ersätts jag då av Anna eller Lasse då jag har lite för mycket att göra på LRF i april månad för att kunna prioritera kommunpolitiken. Alliansgruppmötet den 18 april krockar tyvärr med ett öppet möte som vi har med Annie Johansson om Nystart för Centerpartiet. Vi har mötet på Näs och alla är varmt välkomna. Vi är många som vill se Annie som partiledare på vår stämma i Åre i september. Hoppas att det blir så! Vi blir förmodligen inte så många centerpartister på gruppmötet den 18 april av detta skäl, bara så ni Moderater vet :-)

    SvaraRadera
  21. Att det skulle vara beslutat att vi skulle diskutera turistbyrå och torget på lilla alliansgruppen ställer jag mig väldigt frågande till. Jag deltog endast av den anlednigen att det var omsorgsboende som skickades med. det andra måste vara en efterkonstruktion eller ett beslut i andra delen av rummet. Både Per-Åke och jag lyfte på ögonbrynen men tänkte, visst vi kan diskutera det. Men vi ska inte ta några beslut.

    SvaraRadera
  22. Micael, under min tid i KS, särskilt under den senaste mandatperioden, hölls utöver de vanliga alliansgruppmötena även ordförandeträffar där också alliansens KS au-ledamöter deltog. Det var kanske inte fullständig regelbundenhet, men periodvis möttes denna konstellation månadsvis, särskilt i budgettider.

    SvaraRadera
  23. Man läser och minns vårens debatt här. Tänk så fort man glömmer...men spännande ord att läsa var det och är det, och beskriver väl fortfarande det politiska klimatet i alliansen i Vimmerby.

    SvaraRadera
  24. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  25. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera