onsdag 27 oktober 2010

KF den 1 nov.

På måndag är det dags för mitt första KF-sammanträde. Ska bli intressant och spännande! Vilka beslut kommer att bli viktigast denna mandatperiod? Vilka blir valda till olika viktiga poster. Spänningen stiger ju närmare den 1 november vi kommer.

Jag ska ge politiken en ärlig chans även om Moderaternas valframgång kan och kommer säkerligen innebära en och annan eftertanke. Men vi måste komma ihåg att framgången var ett resultat av en enda persons satsning och förnekelse av det egna partiets samverkan i alliansen under förra mandatperioden. Hur bygger man då samarbete i alliansen kommande mandatperiod efter ett sådant svek från Moderaterna i Vimmerby? Där ligger en utmaning som är rätt stort i mina ögon och frågan är vem som har initiativet och ansvaret för samarbetet? Självklart det största allianspartiet.

Kommer Moderaterna att kunna fylla sina platser i KF vid alla tillfällen då de inte har så många ersättare pga av för få på listan. Alliansen riskerar ju annars sin majoritetsposition. Utlandstjänstgörande måste kallas hem, sjukdomar måste undvikas osv...när viktiga frågor i KF skall avgöras. Ansvaret är stort och viktigt för alliansens största parti. Själv göre, själv ha!! (som talesättet lyder) Nä, jag är inte bitter, bara aningen förväntansfull...

3 kommentarer:

  1. Hej Ingela, framgången "en enda persons satsning"...? Går det att satsa sig fram till 1.320 kryss? Nej, jag tror att det var kommunstyrelsens ( inkl moderaten Tomas Peterson) arbete under de gågna fyra-åtta åren som bäddade för 1.320 personröster på mig.
    Du skriver att jag förnekat allianssamarbetet. Det är fel på flera sätt; "Allianssamarbete" har inte funnits, enligt centerns Tomas Holgersson har det förekommit "borgerligt samarbete" vilket också bekräftas av moderater och kristdemokrater. Fel också därför att jag före och i valrörelsen kritiserat hela kommunstyrelsen, inklusive Tomas. Centern har som största parti varit ansvarig för detta "borgerliga samarbete" och moderaterna är givetvis medansvariga, precis som kristdemokraterna. Jag har kritiserat detta arbete. Jag tillhör moderaterna men det betyder inte att jag okritiskt tycker att det arbete man gjort i Vimmerby kommun under främst 4 år varit bra. Det har lett till en inre diskussion och eftertanke inom moderaterna som vi är klara med nu och tänker ta avstamp i, för ett annat sätt att arbeta. Under tiden diskuterar centern fortfarande vad som är fel på körbanan, när centern kör sin bil av vägen. Kan man inte fundera på hur bilen rattades istället? Precis som (s) kanske gör nu på riksplanet. Jag välkomnar (c), (fp) och (kd) till ett konstruktivt Allianssamarbete, faktiskt helt nytt för Vimmerby. Klarar vi detta tror jag vi kan behålla makten. Det har slagit mig att om personvalskampanjen misslyckats kanske vi haft ett kommunalråd vid namn Jan Henriksson. Hade centern skjutit på honom då för att man tappat röster? Hade du föredragit detta Ingela? Frågan är vad 1.320 personer (= 7 mandat) tycker om centerns nuvarande valanalys (åtminstone att döma av bloggarna) att det är "moderatens" fel att man tappade i valet.

    SvaraRadera
  2. OK, borgerlig samverkan var ordet och betydelsen av det samarbetet skulle jag vilja att du analyserade samt hur M skall klara att ha full bänk på plats i KF under kommande mandatperiod. Ni borde kanske ha haft fler namn på listan för att kunna ta ansvar för er politik!

    Om jag föredragit Jan Henriksson som kommunalråd vill jag be att få återkomma om vid ett senare tillfälle! Först leverans, sedan analys! Att vara kommunalråd fullt ut är ju så mycket mer än att skriva blogg och göra blogginlägg.

    Din politiska erfarenhet är ju för övrigt minst lika liten som min, lr :-)

    Vill även betona att Centerpartiet i Vimmerbys valanalys inte finns på någon blogg, vad jag känner till. Finns Moderaternas valanalys på din blogg, Micael?

    SvaraRadera
  3. Hej Ingela,
    Nej, blogg har det inte blivit så mycket eftersom vi haft förhandlingar och nya KS liksom hänger lite i luften, tills allt är klart. Hoppas det blir det denna vecka.
    Att vi inte klarade full lista berodde på att vi helt enkelt inte trodde på en så makalös valframgång. Det är fantastisk att den blev så bra, fantastisk för hela Alliansen. Jag tror vi annars hade haft ett rödgrönt styre eftersom många av de väljare centern hade i förra valet, prompt inte skulle rösta på centern igen i detta val.
    Intressant att du inte är helt på det klara med om du föredrar ett kommunalråd från (s) eller (m).
    Ja, del av moderaternas valanalys kan man kanske läsa ut på våra bloggar likaväl som man kan läsa ut delar av centerns på både din och Peter Fjällgårds blogg. Dock får man andra bilder när man pratar med centerpolitiker i vardagen.
    I vilket fall hoppas jag att den "borgerliga delen" i centerpartiet i Vimmerby kommun ska inse vikten av ett bra Allianssamarbete med oss andra i alliansen.
    I förhandlingarna mellan Allianspartierna har i vilket fall dessa ambitioner uttryckts.

    SvaraRadera