tisdag 20 juli 2010

Stångådalsbanan? Klaga om du är missnöjd!

Ja nu rullar tågen från Linköping till Kalmar tur och retur, jag menar rälsbussarna! Y1 som rullar med 66 platser istället för 144 och ingen luftkonditionering. Högsäsong för besöksnäringen. Denna vecka är det dubbelt så många besökare i Vimmerby. Hur trångt är det på tågen? Veolia kankse kan ge svar eller KLT som meddelat att problemen skall vara lösta fr o m 5 juni då man blev ensam huvudman för dessa två tågbanor och då östgötatrafiken slapp ansvaret för trafiken söderut från Linköping. Enligt KLT har problemen orsakats av att Östgötarna är ointresserade av regiontrafik söderut och därför slarvt med underhåll av de fina kustpilentågen (Y2or).

KLTs kundtjänst meddelar via sin kundtjänst att det är endast ett av sex y2-tåg som rullar denna vecka. Resten är Y1 och de tycker att det är bättre med rälsbuss utan luftkonditionering än buss med luftkonditionering. Jag tycker att det är bäst med nya tåg men de rullar allihop på Tjustbanan tack vare att Västerviks kommun gick in som medfinasiärer av tågen och politikerna där var vassare och krävde att alla nya tåg som egentligen skulle ha delats mellan Tjustbanan och Stångådalsbanan skall trafikera Tjustbanan. Tjustbanan har en femtedel så många resenärer som Stångådalsbanan så jag undrar nu hur detta skall åtgärdas.

Konsekvensen av dåliga kommunikationer är utflyttning och låga löner. Konkurrensen minskar och lönesättningen är bevisat lägre i Kalmar län än kringliggande län (med undantag av Blekinge) Orsaken är bland annat att denna del av Sverige saknar stambana. utbildningsnivån bland befolkningen är också mycket lägre. Vimmerby behöver bra kommunikationer med högskoleorter för att ge bättre möjligheter för Vimmerbyborna att söka högskolestudier och klara livspusslet med hus och barn i Vimmerby.

Kommunerna i norra länsdelen samt Kinda anställer nu en infrastruktursamordnare som skall hjälpa regionförbundet att lobba och jobba för bättre kommunikationer och infrastruktur i vår region. hoppas att det kommer att visa resultat. En levande landsbygd behövs i vårt rika land.

När kommer vi att slippa rälsbussarna från 70-talet som i mina ögon varken ger komfort eller klimatsmart resande.

Vi som inte är nöjda kan gå in och klaga på www.klt.se eller begära resegaranti av KLT. Som lokal politiker vill jag kämpa för bättre kommunikationer i Norra länet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar