lördag 10 juli 2010

Kylmatsfrågan!?!

Och nu kommer jag in i debatten...

Mina funderingar kommer här efter att jag har rådfrågat en medarbetare på LRF som arbetar med närproducerat. Kylmat kan vara både bra och dåligt beroende på hur man gör. Lagar man mat från grunden och avstår från att exempelvis kyla potatis så är kylmatssystem bra. Lagar man mat i exempelvis Sala som sedan transporteras i engångsförpackningar till konsumenter i Hultsfred så är det inte bra. Potatis och grönsaker mår bäst av att tillagas i samband med serveringen av maten. Kött, fisk osv fungerar utmärkt att tillaga och sedan kyla. Det gör vi ju faktiskt ofta i hemmiljön. Köttbullarna till julbordet gör jag alltid ca en vecka före julafton. Köttgrytan får bara mer smak om den tillagas dagen före, kyls och sedan värms upp.

Jag behöver svar på exakt hur man tänkt laga, förpacka och distribuera kylmaten från köket som nu byggs vid Idrottshallen i Vimmerby.

Det vi måste hålla kvar i minnet är att vi var tvungna att förändra matsystemet i Vimmerby av två skäl. Centralköket var utslitet och det är inte tillåtet att tranpsortera varm mat i taxi på det viset som har gjorts. KF har tagit ett beslut om att bygga kylmatskök i centralorten men göra ett undantag för Tuna. Ska detta beslut verkligen rivas upp så måste det till en ny demokratiprocess med många involverade.

Exakt hur vi ska göra i Vimmerby utifrån redan tagna byggbeslut är för tidigt för mig som ny Vimmerbypolitiker att ge er som läser detta. Insändarskribenten Birgitta Lamberthz i Storebro i Vimmerby tidning idag efterlyser en kommentar från en kvinnlig politiker. Här kommer en kommentar från en människa som inte tror att könstillhörighet påverkar uppfattningen i denna matfråga. Fakta på bordet och rätt underlag så att det slipper bli kennlar i Vimmerby tidning är vad som behövs. Det är alltför energikrävande för alla inblandade med osakliga inlägg från högerkanten och pudlar från S och M i denna fråga.

Energihushållning är avgörande för alla i alla sammanhang även om det just nu flödar enorma mängder solvärme in i vårt hus i Vimmerby. Tänk om man kunde spara lite till vintern...2000 liter 80-gradigt vatten finns nu i pannrummet...Välkomna att bada, själv föredrar jag långa simturer i Borstingen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar