lördag 3 juli 2010

Biogas och bensin tar mig nu från A till B

Min förmånsbil, en silvergrå Passat Eco-fuel väljer alltid att drivas på gas men finns det ingen gas i tanken övergår den automatiskt att drivas på bensin. Räckvidden för gas är ca 50 mil och för bensin ca 50 mil vilket innebär att jag har en räckvidd på 100 mil med båda tankarna fyllda. Min gamla etanolbil har endast en tank och kan tankas med etanol eller bensin men räckvidden är endast ca 50 mil med etanol och 60 mil med bensin eftersom den är energitätare. Som ni förstår vill jag snarast kunna tanka gas i Vimmerby men eftersom jag ofta är i Linköping för att ta tåget till Stockholm (går ju inte ta det osäkra kustpilentåget från Vimmerby) så har jag stora möjligheter att tanka miljövänlig biogas i Linköping. Linköping försörjer 7% av alla transporter med gas...det är en framgångssaga inom klimatsmart bränsle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar